۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر تأکید کرد:

ضرورت ایجاد خط کشتیرانی مستقیم چین و بوشهر

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر خواستار ایجاد خط کشتیرانی مستقیم چین و بوشهر با هدف کاهش هزینه و مدت انتقال کالا میان دو کشور شد.
کد خبر: ۹۵۷۵۱

ضرورت ایجاد خط کشتیرانی مستقیم چین و بوشهر

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، خورشید گزدرازی در نشست رئیس انجمن دوستی ایران و چین با فعالان اقتصادی استان بوشهر با بیان اینکه ارتباط دو کشور ایران و چین از دهه‌های پیشین مورد توجه بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر چین مهمترین بازار صادراتی و مهمترین شریک وارداتی، تکنولوژی و متحد سیاسی ایران است.

خورشید گزدرازی حرکت پر شتاب چین در اقتصاد به عنوان یک قطب برتر در جهان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: عنصر تحریم باعث شد چین کشوری امن برای تعاملات بین‌المللی شود و اقتصاد دو کشور در بسیاری موارد به ویژه در حوزه انرژی مکمل یکدیگر هستند.
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر به جایگاه صادراتی استان پرداخت و با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ کشور چین مقصد اول کالا‌های صادراتی کشور بوده خاطرنشان کرد: از مجموع ۵۳ میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار صادرات کشور، میزان ۱۴ میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار آن به کشور چین صادر شده است.

گزدرازی با بیان اینکه ۲۷ درصد از ارزش صادرات ایران به کشور چین اختصاص دارد گفت: در استان بوشهر نیز کشور چین در صدر مقاصد کالا‌های صادراتی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۳.۳ میلیارد دلار صادرات از استان بوشهر به کشور‌های مختلف ثبت شد گفت: از این میزان کالا و محصولات ۸.۷ میلیارد دلار آن به کشور چین صادر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر سهم صادراتی این استان به کشور چین را از مجموع کل صادرات ۶۲ درصدی وزنی و ۶۵ درصدی ارزشی دانست و بیان کرد: از تمام ظرفیت‌های ممکن برای تقویت و توسعه ارتباط با کشور چین استفاده می‌کنیم.

گزدرازی ادامه داد: انجمن دوستی ایران و چین با سابقه روشن و مؤثر و داشتن کمیته‌های مختلف از جمله کمیته اقتصادی و بازرگانی می‌تواند به عنوان یک ظرفیت ویژه در این راستا همکاری و مساعدت کند.

وی ایجاد خط کشتیرانی مستقیم چین و بوشهر با هدف کاهش هزینه و مدت انتقال کالا میان دو کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: راه‌اندازی خط پروازی مستقیم به چین و بالعکس، استفاده از ظرفیت اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین برای افزایش روابط تجاری و توسعه اقتصادی از جمله تجدید و آغاز مجدد فعالیت دفاتر نمایندگی در شهر‌های چینگ‌دائو و تیانجین، ایجاد کانال نقل و انتقال مالی مناسب و ترغیب سرمایه‌گذاران کشور چین در استفاده از امکانات منطقه آزاد تجاری صنعتی برای تولید و صادرات محصولات به کشور‌های پیرامونی یک ضرورت است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار