به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از موسسه آلفالاینر؛ ۲۸ کشتی بالاتر از ۵۰۰ teu با ظرفیت ۴۸۵۵۵ teu در سه ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی برای بازیافت فروخته شد؛ این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ میلادی هیچ نوع کشتی کانتینری برای اوراق فروخته نشد و در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز اوارق کشتی به کمترین میزان خود نسبت به سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۳ میلادی رسیده بود و در واقع آمار چندان قابل توجه از فروش کشتیها برای در سال ۲۰۲۱ میلادی به جز یک یا دو کشتی وجود ندارد.
در ادامه گزارش آمده است میانگین سنی کشتیهای فروخته شده ۲۸ سال بود که بیشتر از ۵۰۰ teu کانتینر ظرفیت داشتند.
بیشترین میزان اوراق کشتی در ۱۷ سال گذشته یعنی از سال ۲۰۰۷ میلادی تا کنون به سال ۲۰۱۶ میلادی برمیگردد که بیشترین ارقام فروش کشتی برای تخریب را با میانگین سنی حدود ۲۰ سال نشان میدهد. در این سال ۶۰۰ فروند کشتی فروخته شده است.
بیشترین کشتیهایی که در سه ماهه ۲۰۲۳ میلادی فروخته شد به گروه Transworld، وانهای و msc تعلق دارد.
در این راستا کوچکترین کشتی که در مدت سه ماهه فروخته شده با ظرفیت ۵۹۱ teu بوده؛ اما بیش از ۸۰ درصد کشتیهای فروخته شده بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ teu ظرفیت داشتند، اما در بین آنها یک کشتی با ۶۵۷۲ teu نیز مشاهده میشو. سال ساخت کشتیهای فروخته شده به ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ برمیگردد.
تحلیلگران آلفالاینر معتقدند فروش کشتیها برای اوراق در ماههای آینده ادامه خواهد یافت.
نمودار فروش کشتی برای اوراق از سال 2007 تا سه ماهه اول 2023