۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

عملیات اجرایی خط آهن شلمچه - بصره پس از ماه رمضان شروع می‌شود

استاندار خوزستان گفت: عملیات اجرایی خط آهن شلمچه - بصره پس از ماه مبارک رمضان امسال شروع خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۶۸۶

عملیات اجرایی خط آهن شلمچه - بصره پس از ماه رمضان شروع می‌شود

علی اکبر حسینی محراب در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: بر اساس توافق وزرای راه و شهرسازی ایران و حمل‌ونقل عراق عملیات اجرایی این خط آهن به طول ۳۲ کیلومتر شروع می‌شود تا گام مهمی برای تعمیق هرچه بیشتر روابط دو کشور همسایه و مسلمان برداشته شود.

وی گفت: در این راستا، توافق شده دولت عراق زمین‌های اطراف شط العرب که برای ساخت این پروژه ریلی مورد نیاز است را در اختیار پیمانکاران ایرانی  قرار دهد.

طرح اولیه ساخت این خط به حدود ۲۵ سال پیش باز می‌گردد که مطالعات اولیه بخش داخل کشور عراق (حدفاصل شلمچه تا بصره) به طول ۳۵ کیلومتر شامل یک پل بزرگ روی شط العرب به طول ۷۰۰ متر (با دهانه بازشو برای تردد شناور‌های رودخانه‌ای) توسط کارشناسان راه آهن عراق در سال ۲۰۰۶ انجام شده است.

استاندار خوزستان افزایش حجم تجاری میان ایران و عراق، تسهیل مبادلات تجاری میان دو کشور و ارتباط ریلی ایران با کشور‌های شرقی مدیترانه را از مزایای طرح ساخت راه آهن شلمچه به بصره بیان کرد.

به گزارش مانا با اتصال این خط ریلی، ایران می‌تواند از یک سو، صادرات خود به سوریه را از طریق شبکه ریلی عراق انجام داده و از سوی دیگر نیز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان و کویت متصل شود. همچنین چنین اتصال ریلی، با ادامه به سمت مسیر شبکه ریلی اردن، به سواحل دریای مدیترانه منتهی شده و کوتاهی این مسیر، هزینه و زمان سیر حمل و نقل ریلی میان ایران و مدیترانه را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

خط آهن خرمشهر به شلمچه به طول ۱۵ کیلومتر از سال‌های پیش توسط ایران ساخته شده، ولی طرف عراقی تاکنون موفق به ادامه این خط به بندربصره نشده است.

حجم سالانه تجارت بین دو کشور ایران وعراق ۱۰ میلیارد دلار است که با ساخت این خط آهن انتظار می‌رود حجم صادرات کالا به عراق و ترانزیت کالا بین دو کشور افزایش چشمگیری داشته باشد.

گفته می‌شود طرف عراقی متعهد شده طی دو سال خط آهن شلمچه به بصره را احداث کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار