۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

عملکرد بنادر تجاری شمال کشور در سال ۱۴۰۱

بنادر تجاری شمالی ایران در سال ۱۴۰۱ مجموعاً ۶.۲۸۲.۵۳۰ تُن انواع کالا را تخلیه و بارگیری کردند که نسبت به سال قبل ۹ درصد رشد به همراه داشت.
کد خبر: ۹۵۶۶۴

عملکرد بنادر تجاری شمال کشور در سال ۱۴۰۱

به گزارش مانا، در بخش عملیات کانتینری، بنادر تجاری شمالی ایران در سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۲۱.۷۴۰ تی ای یو را از کشتی‌ها تخلیه و یا به آنها بارگیری کرده‌اند که نسبت به سال قبل مجموعاً ۶۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. در این میان بندر امیرآباد توانست عملکرد خود در بخش کانتینری را به بیش از دو برابر سال ۱۴۰۰ برساند. بندر انزلی نیز افزایش ۷۳ درصدی را در این زمینه تجربه کرد.

در همین حال بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی رشد ۷۷ درصدی در تناژ کالاهای تخلیه و بارگیری شده را برای خود ثبت کرد.
 سهم بنادر تجاری شمالی ایران از کل تناژ کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بنادر کشور در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴ درصد بوده و کمتر از یک درصد از کل عملیات کانتینری بنادر ایران را انجام دادند.
 مجموعاً ۳۵۸.۴۷۵ تُن کالای ترانزیتی در سال ۱۴۰۱ از بنادر شمال کشور عبور کرد که ۵ درصد از کل تناژ کالاهای تخلیه و بارگیری شده در این بنادر را در بر گرفت.
 بنادر تجاری شمالی ایران، دروازه های بخش میانی کریدور شمال-جنوب محسوب می شوند که میتوانند ترانزیت انواع کالا و کانتینر را از طریق قلمرو کشورمان با عبور از پهنه دریای خزر به روسیه و قزاقستان که مرز مشترک زمینی با ایران ندارند، تسهیل کنند.
 افزایش عملکرد بنادر شمالی ایران، مستلزم رفع مشکلات بنادر طرف مقابل به خصوص در روسیه و همچنین بهبود رویه‌های کشتیرانی و جذب بار برای عبور از دریای خزر به سمت کشورهای حوزه مذکور و بالعکس می باشد.
منبع آمار:- پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی

ارسال نظرات
آخرین اخبار