کاپیتان یوسف احمدی نسب
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، همگام با سیاستهای راهبردی نظام، تکالیف محوله و در راستای انجام مسئولیتهای اجتماعی، کمک به رونق چابهار را آغاز نموده است.
این گروه از اوایل زمستان 1400 سرویسهای حمل کانتینری را که پیش از آن بر حسب نیاز بازار و فراهم بودن مقدار کافی بار انجام میگرفت به خطوط منظم کانتینری از مبدأ بندر چابهار به/از بنادر هند تغییر داد. این مهم مطابق با تفاهمنامهای با اداره کل سازمان بنادر و دریانوردی چابهار به دست آمد و اجرایی شد.
از آن زمان به طور مرتب هر 15 روز یک بار یک شناور کانتینربر در مسیر چابهار به هند و بالعکس تردد کرده است.
در همین راستا و در راستای جذب بار بیشتر هزینه حمل در مسیر یاد شده نسبت به بندرعباس 20 درصد پایینتر در نظر گرفته شد و مراتب این امر به مقامات رسمی استان سیستان و بلوچستان، منطقه آزاد تجاری چابهار و اداره بنادر و دریانوردی استان نیز به صورت کتبی منعکس و اعلام شد.
لیکن بنا به دلایلی به برخی از آنها در این نوشته اشاره خواهد شد، این خط کانتینری مورد استقبال صاحبان کالا قرار نگرفت.
این در حالی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای وظایف ملی خود تعدادی کانتینر خالی را جهت خدماتدهی در این خط کانتینری در بندر چابهار تعبیه کرد آن هم در زمانیکه کمبود کانتینر در مسیرهای پرتردد کماکان باقی است اما باز هم صاحبان کالا و فورواردرها اقبالی به بندر چابهار نشان ندادند.
کار به گونهای پیش رفته است که حداقل هزینههای گروه کشتیرانی نیز در این مسیر پوشش داده نشده و بار مالی بر شرکت وارد شده است.
هرچند گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با وجود موارد اشاره شده با رویکرد و نگاه ملی و در جهت کمک به رونق چابهار خود را موظف دانسته و میداند که در کنار دیگر سازمانها و ارگانهای ذیربط در توسعه این منطقه محروم مشارکت داشته باشد.
با این اوصاف موارد و نکاتی که بعضاً به عنوان مشکل و مانع سر راه رونق جریان حملونقل در چابهار قرار دارند را به شرح ذیل یادآوری میکنم:
بر این اساس، پیشنهاد میشود برای عبور از شرایط فعلی و حفظ تردد شناورها به بندر چابهار، بنادر هند برای بارهایی که به مقصد چابهار حمل میگردند و یا از طریق چابهار ترانزیت میشوند تخفیفاتی را در نظر بگیرند. البته هماکنون طبق قوانین هند در یکی از بنادر این کشور دستورالعمل اعمال تخفیف در حقوق و عوارض گمرکی به شناورهایی که بیش از 40 کانتینر به مقصد بندر شهید بهشتی حمل کنند وجود دارد، لیکن به علت مشکلات تحریمی خطوط کشتیرانی نمیتوانند از این تخفیفها بهره ببرند.
از آنجایی که استعداد تبادل و جابهجایی کالا بین بندر چابهار و بنادر هند چشمگیر است بنابراین باید برای برون رفت از موانع تحریمی باید چارهای اندیشیده شود.
تعیین تکلیف رابطه قراردادی سازمان بنادر با اپراتور بندر شهید بهشتی و ارائه برنامه مشخص برای تجهیز امکانات بندری از دیگر اقداماتی است که قادر است وضعیت بندر را بهبود بخشد.
لزوم هماهنگی و همافزایی بیشتر بین مقامات بندری و منطقه آزاد چابهار نیز از ضروریات رونق بندر چابهار است.
سازمان منطقه آزاد چابهار میبایست راهکار کاهش سود بازرگانی و مالیات ارزش افزوده ورود و خروج کالا از چابهار و در کل شیوههای انگیزشی و تشویقی برای عبور بارهای ترانزیتی شرق کشور و همچنین صنایع و کارخانجات استانهای شرقی و میانی کشور را در اولویت سیاستهای خود قرار دهد.