۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

عبور حمل و نقل کانتینری از شرایط سخت کاهش تقاضا و بازگشت آرامش به بازار اجاره

مؤسسه آلفالاینر اعلام کرد خطوط کشتیرانی کانتینری از شرایط سخت کاهش تقاضا عبور کرده و به سمت افزایش ظرفیت و رونق بازار اجاره کشتی در حرکت است. از دید تحلیلگران موسسه drewry نیز آرامش به بازار اجاره کانتینری بازگشته است.
کد خبر: ۹۵۵۸۲

عبور حمل و نقل کانتینری از شرایط سخت کاهش تقاضا و بازگشت آرامش به بازار اجاره

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت لوید استار؛ موسسه آلفا لاینر گزارش داد: در حال حاضر تقاضا در سراسر جهان برای حمل‌و‌نقل کانتینری قوی است و نرخ اجاره روزانه در تمام اندازه‌های کانتینر در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش مالکان کشتی‌های کانتینری خواستار تمدید دور‌های اجاره ۱۲ ماهه هستند و اپراتور‌ها خبر‌های مثبتی از حمل کننده‌های اصلی خود مبنی بر سفارشات جدید و تکمیل و تمدید قرارداد‌ها دریافت می‌کنند.

پبش‌بینی فعالان بازار در این ارتباط آن است که دوران کاهش تقاضا رو به افول بوده و صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری به دوران طلایی خود پس از حدود یک‌سال نزدیک می‌شود.

بر اساس این گزارش خط کشترانی "وان" ژاپن اخیراً قراردادی را برای یک کشتی ۳۶۵۰ teu به نرخ روزانه ۳۲۵۰۰ دلار منعقد کرده که به مبلغ ۳۵۰۰۰ دلار در سال قبل که دوران رونق تقاضا بود، نزدیک شده است.

از سوی دیگر افزایش تقاضا در بازار حمل‌و‌نقل کانتینری باعث شده که برخی شرکت‌های خطوط کشتیرانی مانند MSC و CMA CGM نسبت به اجاره کشتی‌های جدید در سایز کوچک  اقدام کنند.

آلفا‌لاینر تأکید می‌کند شرکت MSC در روز‌های گذشته ۶ کشتی ۵۳۰۰ TEU را اجاره کرده است.

خط کشتیرانی فرانسه نیز به عنوان دومین شرکت حمل کانتینری فعال در بازار اجاره کشتی‌های کانتینری نسبت به خرید و اجاره کشتی‌های کوچک کانتینری اقدام می‌کند.

ثبات شاخص جهانی کانتینر

از سوی دیگر موسسه drewry نیز از ثابت ماندن شاخص جهانی کانتینر در این هفته خبر داد. بر اساس این گزارش اگر‌چه در برخی خطوط شاهد کاهش نرخ‌ها بودیم، اما این کاهش برعکس هفته‌های قبل بسیار بطئی و اندک  است.

بر اساس این گزارش نرخ‌های اجاره کانتینر ۴۰ فوتی در مسیر شانگهای- روتردام با افزایش ۴ درصدی به ۱۵۳۲ دلار در هر TEU رسید و نرخ‌ها در مسیر شانگ‌های -نیویورک نسبت به هفته قبل ثابت ماند.

در تجزیه و تحلیل موسسه drewry آمده است پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده نرخ‌های اجاره کانتینر در اکثر مسیر‌ها  به خصوص ترانس - آتلانتیک افزایش یابد.

«گاوتام کریشنان» تحلیلگر drewr در این ارتباط معتقد است دومین هفته‌ای است که نرخ‌ها کم کم به جای کاهش روند ثابت و افزایشی دارند؛ بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده  شاهد عبور حمل‌و‌نقل کانتینری از وضعیت قرمز به سبز باشیم. به هرحال  شاخص‌های نرخ نقطه‌ای نشان می‌دهد که حمل‌ونقل کانتینری به طور متعارف وضعیت بهتری دارد و یک آرامش مختصری بر  بازار اجاره حمل و نقل کانتینری حاکم شده است.

وی در پایان گفت: با توجه به کاهش نرخ تورم اتحادیه اروپا، ورود کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری به خطوط کشتیرانی کانتینری همچنین احتمال تجدید‌نظر در نرخ‌های قرارداد‌های روزانه،   پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده شاهد بالا رفتن نرخ‌ها باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار