۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

روسیه توافق صادرات غلات را تمدید کرد

روسیه توافق صادرات غلات را تمدید کرد
معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید این کشور با توجه به تسهیل واقعی صادرات محصولات کشاورزی خود، در آینده نسبت به توافق غلات موضع گیری می‌کند.
کد خبر: ۹۵۳۹۵

به گزارش مانا به نقل از مهر، معاون وزیر خارجه روسیه می گوید مسکو با تمدید موقت توافق صادرات غلات از دریای سیاه موافقت کرده است.
اسپوتنیک گزارش داد، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه دوشنبه اعلام کرد مذاکرات میان نمایندگان روسیه و سازمان ملل در ژنو بر سر وضعیت توافق صادرات غلات از بنادر واقع در دریای سیاه پایان یافت.

معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص افزود: مذاکرات گسترده و صریح بود.

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که موضع آتی این کشور در ارتباط با توافق غلات بسته به پیشرفت واقعی در عادی سازی صادرات محصولات کشاورزی روسیه معین خواهد شد.

ورشینین افزود: تاأکید کردیم که روسیه هیچ مخالفتی با تمدید دوباره توافق غلات ندارد، اما این بار به مدت ۶۰ روز، و نه ۱۲۰ روز همانند دوره قبل، خواهد بود.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند. این قرارداد ۲۲ جولای (۳۱ تیر) امسال، توسط روسیه و اوکراین در کاخ «دولما باغچه» استانبول، با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امضا شد. این توافق در میانه ترس فزاینده از بحران غذایی به ویژه در شاخ آفریقا انجام شد. در آن زمان، مطبوعات غربی مدعی شدند مسکو ۲۰ میلیون تُن غلات را در بنادر اوکراین مسدود و قحطی را تشدید کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار