به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از rightship؛ در سال ۲۰۲۲ میلادی بر اساس دادههای منتشر شده آژانس نظارت بر کشتیها ۲۴۰۰ حادثه به ثبت رسیده است. نیمی از حوادث در خصوص کشتیها در محدوده بنادر و پایانهها، حدود ۸۱۳ مورد در بنادر و هنگام پهلوگیری و نیمه دیگر باقیمانده زمان تردد کشتی در دریا رخ داده است.
لازم به ذکر است؛ دادهها از منابع مختلف از جمله کنترل و بازرسی کشتیها، انجمنهای طبقه بندی، کشورهای صاحب پرچم، مالکان کشتیها و مدیران بنادر جمع آوری شده است.
به گفتۀ ناظران این آمار باید برای اپراتورهای بنادر و تیمهای عملیاتی نگران کننده باشد. اگرچه هر روز در بسیاری از بنادر بزرگ برای مدیریت کشتیها از استانداردهای عملیاتی و ایمنی متفاوت استفاده میشود، اما دادهها نشان میدهند که خطر واقعی زمانی که کشتی در محدوده یک بندر قرار دارد، بسیار بزرگتر از آن چیزی است که تصور میشود.
بسیاری از این خطرات خارج از کنترل بندر هستند، به همین دلیل اپراتورها در بنادر باید آمادگی کامل را برای مقابله با مشکلات و حوادث غیرمترقبه داشته باشند و همچنین مطمئن شوند که عملیات آنها، تأسیسات بندر را مختل نخواهد کرد.
مقامات بندری به خوبی از پیامدهای جدی که خلأهای ایمنی میتواند بر زندگی دریانوردان و پرسنل ساحلی داشته باشد آگاه هستند. همچنین میدانند در حالیکه جذب کشتیها به بنادر و پایانههای آنها برای بنادر امر ضروری و اساسی است؛ اتفاقاتی مانند آلودگی، خسارت به بندر و کشتی و تأخیر در انجام عملیات کشتی ممکن است تأثیرات شدیدی بر توانایی بندر در سرعت عمل کشتیها داشته باشد و در صورت جبران نیز میتواند بسیار پرهزینه باشد.
بر اساس این گزارش؛ بسیاری از مقامات و تیمهای عملیاتی در بنادر و پایانهها در خصوص کاهش خطرات جدی و همچنین حفظ عملکرد عملیاتی بالا در بنادر؛ اقداماتی همچون اتخاذ استانداردهای بالا، جمعآوری اطلاعات مؤثر به صورت ارزیابی مسائل قبل از پذیرش شناورها در اسکله و ثبت سوابق در هنگام حرکت را در برنامهریزی، مدیریت ریسک و جلوگیری از بروز حادثه موثر میدانند. گفتنی است، اختلالات بخش اجتنابناپذیری از بودجه در نظر گرفته شده در بنادر است.
نسل کنونی هدایت کشتیها عمدتاً شامل رویهها و لیستهای مکتوب است. ناظران یادآور شدند که بخش عملیات بنادر و پایانهها در حال حاضر با استفاده از ترکیبی از دادههای متمرکز قبل از ورود و خروج کشتی به بندر و با اشتراکگذاری اطلاعات به عنوان یک جامعه دریایی برای بهبود ریسک زنجیرۀ تأمین، با ارقام حوادث مقابله میکنند. انتظار میرود این رویکرد کارآیی کلی عملیات بندر را بهبود بخشد و در عین حال حوادث پرهزینه و زمانبر را کاهش دهد.