۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶

احداث یک بندر بزرگ در شرق استان هرمزگان

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی ایران از احداث یک بندر بزرگ در حوالی کوه مبارک در شرق استان هرمزگان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۱۳۸

احداث یک بندر بزرگ در شرق استان هرمزگان

به گزارش مانا به نقل از رادیو اقتصاد، حسن بیك محمدلو افزود: خوشبختانه مطالعات اولیه این پروژه صورت گرفته و همینطور زمین استحصال و آماده برای احداث یك بندر بزرگ است.

وی در ادامه افزود: از سال ۲۰۱۳ میلادی ابتكار یك كمربند یك راه از سوی چینی‌ها مطرح شد و شاید این موضوع در مقابل طرحی بود كه آمریكایی‌ها پس از جنگ جهانی دوم به نام «مارشال» برای بازسازی و نوسازی اروپا بیان كردند.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: طرحی كه چینی‌ها ابتكار آن را در دست گرفته‌اند نزدیك به سه هزار پروژه را شامل می شود.

وی همچنین افزود: طبق برآوردها رقمی كه این پروژه‌ها به خود اختصاص داده‌اند نزدیك به یك هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار است.

بیك محمدلو اظهار داشت: ایران هم به لحاظ سابقه تاریخی و هم از نظر جایگاه ژئو‌استراتژیك خود در این زمینه نقش آفرینی جدی دارد.

وی عنوان كرد: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری كشور چین از آمریكایی‌ها در مقابل اروپایی‌ها پیشی گرفته یعنی حجم تجارت چین با اتحادیه اروپا از حجم تجارت اتحادیه اروپا با آمریكا هم بیشتر شده است.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: به هر حال یك حجم عظیمی از كالا می‌خواهد از شرق به سمت غرب روانه شود و همه به خوبی واقفند هم اكنون ۹۰ درصد تجارت جهانی برپایه دریا در حال اتفاق افتادن است.

وی افزود: اگر چینی‌ها بخواهند كالاهای خود را به سمت كشورهای غربی انتقال دهند یكی از موضوعات مهمی كه خود را نشان می‌دهد این خواهد بود كه در چه كریدورهای می‌توانند كالای خود را انتقال دهند؟

بیك محمدلو اظهارداشت: یكسری از مرزهای ایران قابلیت انتقال كالا به صورت زمینی در شرق كشور دارد اما نكته اساسی اینكه آیا در بنادر جنوبی به خصوص دریای عمان می‌توان امكان نقش آفرینی را در این كریدور شرق به غرب ایجاد كرد؟

وی عنوان كرد: طراحی كه ایران دارد در مقابل موضوعی كه چینی‌ها مطرح می‌كنند اینكه بتواند یك مگاپورت یا بندر بزرگ را در سواحل مكران فراهم كند.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی ایران یادآورشد: خوشبختانه در حوالی كوه مبارك واقع در شرق استان هرمزگان مطالعات اولیه برای احداث یك بندر بزرگ در حال انجام بوده و همینطور زمین استحصال شده و آماده برای احداث یك بندر بزرگ است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار