به گزارش مانا، علی اکبر صفایی در همایش ملی چالشها و ضرورتهای نگهداشت زیرساختهای کشور اظهار کرد: در سازمان بنادر و دریانوردی دولت سیزدهم منتظر دستورالعملها و سیاستگذاریها نماندیم و ۳۷۱ پروژه با اعتبار ۴۸ هزار میلیارد تومانی تعریف شده تا بتوانیم در حوزههای دریایی به موضوعات اصلی بپردازیم.
وی با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد تجارت جهان از طریق حمل و نقل دریایی انجام میشود، افزود: سالانه حدود ۱۱ میلیارد تن کالا در دنیا جابهجا میشود که سهم کشورمان طی ۱۰ ماه امسال ۱۸۴ میلیون تن بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت خاص ایران و واقع شدن در مسیر ترانزیتی دلیل این سهم کم را مهیا نبودن برخی زیرساختها و دور زدن شرکتهای چند ملیتی عنوان کرد.
صفایی با اشاره به درآمد ۶۶۷ میلیارد دلاری اروپا از اقتصاد آبی (دریامحور) در سال ۲۰۱۹ میلادی گفت: نیاز است تا در برنامه هفتم توسعه کشور ابزار تکلیفی برای دولت ایجاد شود تا سهم ۲ درصدی اقتصاد دریای از جی دی پی را افزایش دهیم.
وی از بهره برداری اسکله با ظرفیت ۱۸۶۰۰ TEU کانتینر بندر شهید رجایی طی ایام دهه فجر با اوایل اسفندماه امسال خبر داد و افزود: در زمان حاضر ۳۰۰ فروند کشتی اقیانوس پیما و ۲۵۰۰ دستگاه تجهیزات مخابراتی در حوزه حمل و نقل دریایی داریم.
وی همچنین درباره چالشهای موجود در بخش بندری و دریایی کشور گفت: در بحث نگهداری از تجهیزات خوب کار کردهایم. باید بتوانیم به لایحه بودجه بند را برای تکلیف تعمیر و نگهداری دستگاهها داشته باشیم. هزینه تعمیر و نگهداری عمدتا ارزی و درآمدها ریالی است. به دنبال آن هستیم تا در برخی حوزهها تعرفهها را آزادسازی کنیم.
وی با اعلام اینکه شرکتهای صلاحیت دار در بحث تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی نداریم، افزود: ضمن اینکه فقدان فهرست بها و دستورالعمل در این بخش هستیم. آمادگی تهیه دستورالعملهای مربوطه را داریم.
وی این را هم گفت که ۷۶۰ قطعه توسط شرکتهای دانش بنیان ساخته شده که در حال استفاده از آنها توسط سازمان بنادر و دریانوردی هستیم.
منبع: تسنیم