۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸

افزایش ۶۰ درصدی قیمت کشتی‌های نفتکش دست دوم در سال ۲۰۲۲

قیمت کشتی‌های نفتکش دست دوم از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا کنون به طور متوسط ۶۰ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۴۹۲۶

افزایش ۶۰ درصدی قیمت کشتی‌های نفتکش دست دوم در سال ۲۰۲۲

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، لویدز‌لیست در آخرین گزارش هفتگی از بالا رفتن قیمت کشتی ها‌ی نفتکش نو و دستِ دوم در سال ۲۰۲۲ میلادی خبر داد.

در این گزارش آمده است در حال حاضر قیمت نفتکش خیلی بزرگ ULCC، با ظرفیت  ۳۲۰ هزار تُن  با ۱۰ سال قدمت حدود ۷۶ میلیون دلار قیمت دارد که نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از  ۵۵ درصد بالا رفته است.

در همین حال تانکر‌های سوئز‌ماکس ۱۰ سالۀ ۲۰۰ هزار تُنی نیز حدود ۵۳ میلیون دلار می‌باشد که نسبت به ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۶۳ درصد بالا‌تر است.

از سوی دیگر نرخ کشتی‌های ۱۲۰ هزار تُنی افراماکس نیز کمتر از ۴۹ میلیون دلار نیست که افزایش چشمگیر ۷۷ درصدی را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد.

در این راستا نرخ نفتکش‌های متوسط پاناماکس ۷۰ هزار تنی با ۱۰ سال سن به ۳۳ میلیون دلار رسیده که ۶۵ درصد نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.

در ادامه گزارش لویدز‌لیست آمده است؛ بالا رفتن نرخ نفتکش‌های نو و دست دوم صرفاً ناشی از بحران روسیه و اوکراین و اختلاف بین روسیه و اتحادیه اروپا است؛ و‌گرنه قیمت اکثر تانکر‌ها‌ی نفتی در سال ۲۰۲۱ میلادی به اندازه‌ای کاهش یافته بود که مالکان حاضر به فروش نبودند، بلکه کشتی‌های قدیمی را به یارد‌های اوراق اعزام می‌کردند.

در این گزارش از قول MR COATES کارگزار تانکر‌های نفتی آمده است هرچند نرخ اجاره روزانه نفتکش‌ها پس از بحران جدید روسیه و اتحادیه اروپا بر سر تعیین  قیمت نفت در نوسان  است، اما بازار خرید و فروش نفتکش همچنان صعودی است.

در پایان این گزارش تأکید شده است سفارش تانکر‌های نفتی در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز ۵ درصد افزایش یافته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار