۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶

رکود زود‌رس سال ۲۰۲۳ بر بنادر اروپای شمالی سایه افکند

بنادر اروپا‌ی شمالی پس از گذراندن شب‌های کم هیاهو‌ی کریسمس، ژانویه و فرونشستن تب خرید توسط مصرف‌کنندگان، اینک روز‌های کم‌رونق توأم با رکود و رخوت زود‌رس زمستانی را سپری می‌کنند.
کد خبر: ۹۴۹۱۷

رکود زود‌رس سال ۲۰۲۳ بر بنادر اروپای شمالی سایه افکند

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت لوید استار؛ بنادر کانتینری اروپای شمالی خود را برای ادامه حجم واردات ضعیف ماه ژانویه از آسیا آماده کرده بودند، اما انتظارات پیش‌بینی شده برآورده نشد و سیگنال‌های وارداتی حاکی از آن است که جنون بزرگ خرید توسط مشتریان به پایان رسیده و بنادر اروپا خود را برای یک دوران رکود جدی آماده می‌کنند.

بر اساس این گزارش «الویر دزانیچ» مدیر‌عامل اداره بندر گوتنبرگ سوئد در این ارتباط گفت: نشانه‌هایی که در پایان سال ۲۰۲۲ و ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی در بخش واردات شاهد بودیم نسبت به سال قبل بیشتر روند نزولی داشت؛ با توجه به اینکه انبار‌های ذخیره نیز پُر از کالا‌های مصرفی است به همین جهت تقاضای کمتری را در زمینه واردات شاهدیم.

به‌طور‌کلی در بخش کالا‌های مصرفی مانند پوشاک، لوازم الکتریکی خانگی مدتی است که شاهد کاهش حجم واردات هستیم مسأله‌ای که تاکنون کمتر سابقه داشت.

به گفته وی اگرچه در سال ۲۰۲۲ میلادی با ۸ درصد افزایش عملکرد مواجه بودیم، اما به نظر می‌رسد که باید منتظر دوره رکود طولانی‌تری باشیم، زیرا بر اساس اطلاعات واصله شرکت‌های حمل‌و‌نقل اقیانوسی مجبورند بخشی از مسیر‌های آسیا به شمال اروپا را به دلیل تقاضای بسیار ضعیف لغو کنند.

در ادامه این گزارش آمده است، «Axel Mattern» مدیر بازاریابی بندر هامبورگ نیز در این ارتباط گفت: با توجه به شرایطی که از ابتدای سال جاری میلادی برای پایانه‌های کانتینری هامبورگ پیش آمد و واردات کالا کاهش یافت، انتظار نداریم حجم واردات در پایانه‌های این بندر در طول سال بالا رود.

وی در ادامه گفت: بدون شک در سال جاری میلادی کاهش قابل توجه حمل محموله‌ها را پیش‌بینی می‌کنیم و اعتقاد داریم همه بنادر کانتینری در شمال اروپا با کاهش واردات کالا مواجه خواهند بود، زیرا در ماه ژانویه علی‌رغم کاهش ازدحام بندری احساس می‌کردیم واردات و صادرات کالا بیشتر شود؛ اما جنین نشد و به مرور تماس‌ها  به شدت کم شد و زمان انتظار کشتی‌ها به صفر رسیده، زیرا کشتی‌های کمتری وارد بندر می‌شوند. در این میان تنها عاملی را که می‌توان علت تأخیر کشتی‌ها و تخلیه و بارگیری عنوان کرد همانا هوای بد و سرد حاکم بر بنادر است.

وی تاکید کرد: اکنون با تقویت جرثقیل‌های بزرگ بندری منتظر رسیدن کشتی‌ها هستیم، در حالیکه سال گذشته در چنین زمانی بندر پر از کشتی‌های مملو از کالا  بود. در همین حال  به گفتۀ یکی از مدیران هاپاگ‌لوید در تأسیسات ترمینال کانتینری Burchardkai  هامبورگ جعبه‌های کانتینر خالی در سطح بالایی به چشم می‌خورند که بدون مشتری و کالا انبار شده‌اند.

در ادامه گزارش آمده است: عملیات بندری در بنادر آنتورپ و روتردام به طور عادی و در حد قابل قبولی جریان دارد، اما مدیران این بنادر هم انتظار رکود و کم شدن تعداد کشتی ها‌ی ورودی و خروجی را می‌کشند.

خط کشتیرانی مرسک در هفتۀ گذشته در گزارش ماهانه خود اعلام کرد هر‌چند عملیات جا‌به‌جایی کالا در بنادر سراسر اروپا عادی شده، اما انتظار می‌رود که ذخیرۀ کالا در بنادر بر تقاضای سال جاری تأثیر منفی بگذارد.

در ادامه بیانیه مرسک آمده است: فشار تورم، کاهش درآمد و بحران ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بر مصرف کنندگان اروپایی تأثیر گذاشته و آنان اشتهای کمی برای کالا‌های وارداتی دارند.

در پایان این گزارش آمده است: بدون شک رکود موجود و احتمال تشدید آن در ماه‌های آتی در بنادر اروپایی، توصیه‌های دیرهنگام و متناقض برنامه‌ریزی در حمل‌و‌نقل، نیروی کار، کارکنان بندری، منابع  مالی و  پایانه‌ها را مختل می‌سازد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار