۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

تجارت اسکراپ در آسیا به پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۲ رسید

صنعت اسکراپ در آسیا در سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش نظارت بر بازیافت،ایمنی و سایر مسائل مالی نوظهور تحت فشار بود.
کد خبر: ۹۴۷۹۷

تجارت اسکراپ در آسیا به پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۲ رسید

به گزارش گروه بین­‌الملل مانا به نقل از نشریه مری­‌تایم؛ صنعت اسکراپ در آسیا به دلیل افزایش نظارت بر بازیافت، ایمنی و دیگر مسائل مالی نوظهور در سال ۲۰۲۲ میلادی به شکل بسیار ضعیفی به پایان رسید. با این حال مالکان کشتی به افزایش تناژ خود ادامه می­‌دهند و به دنبال افزایش مجدد بازار هستند، اما تعداد کشتی­‌های موجود برای بازیافت رو به کاهش است.

با این وجود، به دلیل برخی از مسائل، مشخص نیست که هند، بنگلادش و پاکستان چه نقشی در بهبود بازار خواهند داشت.

GMS که خود را «بزرگترین خریدار کشتی‌های ساحلی و فرا­ساحلی برای بازیافت در جهان» توصیف می‌کند، در خلاصه بازار پایان سال خود نوشت: «بازار‌های شبه قاره آسیا  مدتی است که در ضعیف‌ترین نقطه خود معلق مانده‌اند».

بزرگترین عملیات اسکراپ آسیا از لحاظ تاریخی در آلانگ هند بوده است، اما به گفته مقامات این صنعت، یارد‌ها در حداقل ۱۵ سال گذشته پایین­‌ترین سطح فعالیت خود را تجربه می­‌کنند.

بین ماه‌های آوریل و دسامبر ۲۰۲۲میلادی، تنها ۹۰ کشتی در این منطقه ساحلی پهلو گرفته­‌اند، این درحالی است که در طول شش سال گذشته به طور متوسط ۱۶۰ کشتی در سال پهلو می­‌گرفتند. بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ میلادی، این تعداد بین ۱۳۹ تا ۱۹۵ کشتی در دوره ۹ ماهه هر سال متغیر بود.

انجمن صنایع بازیافت کشتی هند اعلام کرده که تناژ جابه‌جایی (LDT) در یارد‌ها ممکن است به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده باشد.

داده‌های آن‌ها نشان می‌دهد که آخرین باری که این یارد‌ها در چنین سطحی قرار داشتند در سال‌های ۲۰۰۵-۲۰۰۶ میلادی بود که ۴۸۰ هزار جا‌به‌جایی را در ۱۰۱ کشتی نشان دادند.

فعالیت در یارد‌ها در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ میلادی نزدیک به ۴۰۰ کشتی و ۳.۸۴ میلیون جا‌به‌جایی به اوج خود رسید و یارد‌ها به طور معمول خروجی بیش از دو میلیون جابه‌جایی در سال داشتند.

این صنعت در هند علی‌رغم تلاش‌ها برای بهبود یارد‌ها و استاندارد‌های ایمنی در راستای کنوانسیون هنگ کنگ که در سال ۲۰۰۹ میلادی برای کاهش اثرات زیست‌محیطی بازیافت کشتی‌­ها به تصویب رسید، پیوسته در حال کاهش است.

GMS اشاره می­‌کند؛ در‌حالی‌که تعداد به­ طور کلی در حال کاهش است، اما هند اخیراً به این خاطر که هیچ یک از یارد‌های پاکستانی حضور ندارند و تنها تعداد کمی در بنگلادش مورد تایید HKC هستند رونق گرفته است.

با این وجود، هیچ یک از یارد‌های آسیایی مورد تایید اتحادیه اروپا نیستند.

مقامات صنعت هند به تغییرات اساسی از جمله تصمیم اداره استاندارد‌های هند اشاره داشتند که در سال ۲۰۱۲ میلادی دستورالعمل حذف برخی محصولات بازیافتی از فهرست تایید شده را تغییر داد. آن‌ها اشاره می‌کنند که این امر یارد‌ها را مجبور کرده است تا فولاد بیشتری را از کارخانه‌های ذوب مجدد به کوره‌­هایی که ضایعات را ذوب می­‌کنند، منتقل کنند.

آن‌ها پول کمتری برای ضایعات از اپراتور‌های کوره دریافت می­‌کنند، در حالی‌که در همان زمان، هیئت دریایی گجرات که بر آلنگ نظارت می­‌کند، هزینه­‌های زمین­ه‌ای ساحلی را افزایش داده است.

اسکراپ‌یارد‌ها در پاکستان و بنگلادش به‌طور فزاینده‌ای در حال رقابت پولی با آلانگ هستند، چراکه فولاد حاصل از کشتی‌ها درصد بسیار بالاتری از فولاد تولید شده در آن کشور‌ها را تشکیل می‌دهد.

GMS  اشاره کرد:  پاکستان در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی با بالاترین قیمت در بازار باقی ماند. آن‌ها این اقدام دولت را فاجعه‌­ای برای صنعت اسکراپ خواندند. با این حال، بر اساس گزارش GMS، بحران مالی جاری در بنگلادش و پاکستان درحال حاضر توانایی یارد‌ها را برای استفاده از کشتی‌های جدید با مشکل مواجه کرده است.

GMS خاطرنشان ساخت: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، هیچ فروش جدیدی در بازار‌های مهم بنگلادش در آخرین ماه‌های جدید سال ۲۰۲۲ میلادی صورت نگرفته است. پیش­‌بینی می­‌شود که چشم‌انداز صنعت در بنگلادش «تا حدودی تیره و تار باقی بماند» تا زمانی که بتوان نقدینگی جدیدی به این بخش تزریق کرد.

همه این‌ها در زمانی رخ می‌دهد که تحلیلگران صنعت انتظار دارند تعداد فزاینده­‌ای از کشتی­‌های از کار افتاده، به ویژه کشتی­‌های کانتینری و فله خشک، برای بازیافت عرضه شود. انتظار می­‌رود کُندی تجارت جهانی، هجوم کشتی‌های جدید و افزایش مقررات زیست محیطی به تعداد کشتی­‌هایی که در سال ۲۰۲۳ میلادی و پس از آن بازیافت می­‌شوند کمک کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار