به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از آفشور انرژی؛ دولت سوئد سه تعهد را برای تحول و انتقال در خصوص کشتیرانی سبز ارائه کرده است که تمامی سه مورد شامل بندر گوتنبرگ است.
اولین مورد مربوط به توسعه یک کریدور سبز بین سوئد و بلژیک است. کریدور سبز بین بندر گوتنبرگ و بندر دریای شمال در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ میلادی راه اندازی شد و بنادر متعهد شدند که زیرساختهای لازم را برای ایجاد کریدور سبز ایجاد کنند؛ زیرساختها شامل مقررات عملیاتی ذخیره سازی سوخت پایدار و افزایش تخفیف برای کشتیهایی که از سوخت پاکتر در بندر استفاده میکنند از طریق سیستمهای تخفیف زیست محیطی مربوطه است.
دومین مورد یک همکاری صنعتی است که بندر گوتنبرگ را به اولین قطب اروپا برای سوخت الکتریکی سبز تبدیل میکند. اپراتورهای کشتیهای Stena Line به همراه شرکتهای Liquid Wind , DFDS , Ørsted با بندر گوتنبرگ سوئد برای ایجاد یک هاب الکترومتانول (سوخت الکترونیکی) همکاری کردهاند.
به گفتۀ شرکای پروژه، با هدف راهاندازی در سال ۲۰۲۵ میلادی، این سرمایهگذاری پیشگام گامی ملموس به سمت صنعت حملونقل بدون کربن است.
سومین مورد مربوط به همکاری در یک کریدور سبز بین بندر گوتنبرگ و بندر روتردام در هلند است. در جریان اجلاس تغییرات اقلیمی سال گذشته COP26 سوئد، بلژیک و ۳۰ کشور دیگر اعلامیه «کلایدبانک» را امضا کردند که خواستار ایجاد کریدورهای کشتیرانی سبز بود و امضاکنندگان را نسبت به ترویج و گسترش شیوههای کشتیرانی سبز متعهد میکرد.
این طرح امسال توسط ایالات متحده و نروژ رهبری میشود.