۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

بهره‌گیری از فنّاوری‌های جدید برای جمع‌آوری منابع غذایی کف دریا

آوا اوشن راه‌های جدیدی را برای برداشت منابع غذایی دریایی از بستر دریا، به روشی ملایم و در عین حال پیشگام ممکن می‌سازد.
کد خبر: ۹۴۴۷۲

بهره‌گیری از فنّاوری‌های جدید برای جمع‌آوری منابع غذایی کف دریا

به گزارش گروه بین‌­الملل مانا به نقل از نشریه  دریایی مری­تایم؛   کشتی Arctic Pearl متشکل از فنّاوری جدیدی است که می­‌تواند شروع یک روش کاملاً جدید برای صید از کف دریا باشد.

بر اساس گزارش نشریه مری­تایم این کشتی فراساحل اولین و تنها کشتی صید در جهان در نوع خود است که به آرامی صدف نرم­‌تن را از کف دریا جمع‌آوری می­‌کند؛ این کشتی اکنون به سمت دریای بارنتس در سواحل شمالی نروژ خواهد رفت تا یک خوراک کمیاب از نوعی صدف دریایی را جمع‌­آوری کند.

این کشتی کوچک بیش از ۳۰ سال است که اجازه برداشت از ذخایر غنی حلزون دریایی در آب­های نروژ را یافته است.

ماشین برداشت نصب شده روی کشتی کاملاً جدید است و نمی­‌توان آن را با سایر وسایل صید مورد استفاده امروز مقایسه کرد؛ ماشین برداشت حاضر را می­‌توان به عنوان ماشین صدف­‌چین توصیف کرد که از طریق یک سیستم پمپ آب انتخابی، به آرامی و بدون تماس منابع غذایی را از بستر دریا جمع‌­آوری می­کند.

این ماشین صدف­ها را در یک سبد برداشت قرار می‌دهد که روی بستر دریا شناور می‌شوند، جایی که صید‌های جانبی و صدف‌های کوچک‌تر قبل از بلند شدن از سطح جدا می‌شوند.

ملایم‌­ترین قایق صید در دنیا

بر اساس گزارش رسیده از نشریه دریایی مری­تایم، فنّاوری ویژه‌­ای که توسط شرکت Ava Ocean و SINTEF توسعه یافته است، مقامات نروژی را بر آن داشته است که طی یک دوره آزمایشی پنج ساله برای گونه خاصی از صدف دریایی آن را مورد آزمایش قرار دهند.

در این دوره، شرکت آوا اوشن به دنبال آن است که به دنیا ثابت کند که می‌توان از بسیاری از منابع غذایی موجود در بستر دریا، بدون آسیب رساندن به اکوسیستم‌های آسیب‌پذیر دریا، هر‌چه بیشتر بهره‌برداری کرد.

امروزه هیچ جایگزین واقعی برای لایروبی که امروزه رایج‌ترین روش صید موجودات اعماق دریا است، وجود ندارد. لایروبی کف، یک روش صید است که در نروژ و چندین کشور دیگر بسیار مخرب و ممنوع است.

«اویستاین تودت» مدیر‌عامل شرکت آوا اوشن یادآور شد: هدف این است که بتوانیم با همکاری موسسه تحقیقات دریایی مستندسازی کنیم که ما ابزاری داریم که نه تنها می­‌تواند منابع غذایی دریایی را به طور مؤثر از بستر دریا جمع­‌آوری کند، بلکه به اکوسیستمی که در آن زندگی می­‌کنند یا به جذب صدف­‌های جدید در طول زمان آسیب نمی‌­رساند.

وی همچنین خاطر نشان ساخت: پس از آن می‌توان یک صید پایدار درازمدت را از منظر زیست‌محیطی و اقتصادی توسعه داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار