۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

قرارداد ۲۷ ساله خرید و فروش گاز LNG بین چین و قطر

قرارداد تأمین سالانه چهار میلیون تن گاز طبیعی LNG از سوی قطر به شرکت سینو‌پک چین برای مدت ۲۷ سال امضا شد.
کد خبر: ۹۴۳۵۹

قرارداد ۲۷ ساله خرید و فروش گاز LNG بین چین و قطر

به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از رویترز، این قرارداد طولانی‌ترین قرارداد LNG  تا‌کنون به شمار می‌رود و بازار‌های بی‌ثبات این نوع گاز طبیعی مایع را به سمت معاملات بلند‌مدت هدایت می‌کند.

بر اساس این گزارش بحران روسیه -اوکراین باعث رقابت شدید بین کشور‌ها بر سر گاز LNG شده است.

بر اساس این گزارش «سعد‌الکعبی» رئیس انرژی قطر به رویترز در دوحه گفت: بر اساس این قرارداد سالانه حداقل چهار میلیون تن گاز LNG از سوی این کشور به شرکت سینوپک چین تحویل شود ضمن اینکه شرکت سینوپک در استحصال میدان‌های گازی این کشور نیز مشارکت دارد.

در گزارش رویترز آمده است ظرفیت تولید گاز LNG توسط قطر در حال حاضر ۷۷ میلیون تن در سال است که قرار است تا سال ۲۰۲۷ میلادی به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش یابد.

«سعد‌الکعبی» با اشاره به اینکه مذاکرات با خریداران چینی و اروپا همچنان در جریان است، یاد‌آور شد: این کشور در حال حاضر بزرگترین صادر کنندۀ LNG در جهان است و در غیاب روسیه می‌تواند به تضمین عرضۀ بلند‌مدت گاز به اروپا کمک کند.

«ما یان­شانک»  رئیس شرکت چینی سینوپک نیز اظهار داشت: امضای قرارداد بلندمدت خرید و فروش گاز طبیعی مایع  با شرکت نفت و انرژی قطر نقطه عطف و بخش مهمی از همکاری یکپارچه بین طرفین در پروژه NFE است.

گفتنی است پس از قرارداد ۱۰ ساله خرید و فروش  LNG امضا شده در مارس ۲۰۲۱ میلادی برای عرضه دو میلیون تنی سالانه به چین این قرارداد دومین قرارداد خرید و فروش گاز طبیعی بین قطر و چین است.

شرکت نفت و انرژی قطر تامین گاز طبیعی مورد نیاز قرارداد را از طریق میدان شمالی حوزه شرق  North Filed East (NFE) که با ایران مشترک است و در این کشور به پارس جنوبی شهرت دارد تأمین خواهد کرد و به پایانه‌­های دریافتی در شرکت Sinopec در چین تحویل می‌­دهد.

در پایان این گزارش آمده است، شرکت قطر انرژی قرارداد‌های بلند مدتی برای ۶۰ کشتی حامل LNG خود به عنوان بخشی از برنامه تاریخی کشتی سازی LNG در حمایت از توسعه دو پروژه NFE و NFS انجام داده است و  انتظار می‌رود تعداد آن‌ها در آینده به تقریبا ۱۰۰ کشتی  افزایش یابد.

قرارداد ۲۷ ساله خرید و فروش گاز LNG بین چین و قطر

ارسال نظرات
آخرین اخبار