۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

تاسیس صندوق جبران خسارت برای کمک به کشور‌های آسیب دیده از تغییرات اقلیمی

تاسیس صندوق جبران خسارت و ضرر به منظور کمک مالی به کشور‌های در حال توسعه آسیب دیده از تغییرات آب و هوایی در پایان اجلاس سران کشور‌های شرکت کننده در کنفرانس تغییرات اقلیم cop27 به تصویب رسید.
کد خبر: ۹۴۳۳۷

تاسیس صندوق جبران خسارت برای کمک به کشور‌های آسیب دیده از تغییرات اقلیمی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت سازمان ملل، «سیمون استیل»  دبیر اجرایی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در پایان این اجلاس ضمن خوشحالی از تصمیم گیری نمایندگان کشور‌ها به منظور تأمین بودجه برای کشور‌های درحال توسعه و ایجاد صندوق جبران خسارت و ضرر گفت: نتیجه حاصله از اجلاس ما را به جلو رهنمون می‌سازد.

خوشبختانه ما راه به جلو را در یک گفتگوی همه جانبه پس از دهه‌ها به نتیجه رساندیم تا از بدترین و ویرانگر‌ترین تغییرات آب و هوایی جلوگیری کنیم.

وی افزود: امیدواریم این تصمیم به تمامی جهانیان کمک کند تا نگذارند دمای گرمایش زمین بالاتر از ۱.۵ درجه سانتیگراد برود و همچنین تلاش‌های لازم برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای صورت گیرد.

وی در پایان سخنان خود یاد‌آور شد: در مرحله اول قرار است ۲۳۰ میلیون دلار با همکاری کشور‌ها و سازمان ملل برای تأسیس این صندوق اختصاص یابد.

بر اساس این گزارش در ادامه این مراسم «بلال بوتو» وزیر امور خارجه پاکستان ایجاد صندوق خسارت و ضرر را به عنوان یک موفقیت برای این کشور خواند و گفت: پاکستان از تغییرات شدید آب و هوایی در سال‌های اخیر به شدت آسیب دید‌ه است.

نمایندۀ آفریقای جنوبی نیز ضمن استقبال از توافق صندوق پرداخت خسارت خواستار اقدامات بیشتر و فوری در این زمینه شد و تاکید کرد: ایجاد صندوق باید بلافاصله در صدر برنامه‌های کشور‌های شرکت کننده قرار گیرد.

نمایندۀ اتحادیه اروپا هم گفت: اگرچه توافق خوبی ایجاد شده، اما برای مردم جهان کافی نیست و این اقدام برای سرعت بخشیدن به کاهش آلودگی هوا توسط آلاینده‌ها کم است و تلاش بیشتر برای  مقابله با گرم شدن زمین ضروری است.

شایان ذکر است بیست و هفتمین اجلاس تغییرات اقلیمی در شرم‌الشیخ مصر از تاریخ ۶ نوامبر آغاز شده بود در تاریخ  ۱۸ نوامبر به کار خود پایان داد.

در ادامه این اجلاس کنفرانس تغییرات اقلیمی با حضور مقامات و نمایندگان کشور‌ها روز‌های ۱۹ و ۲۰  نوامبر در سطح مسئولان بلند پایه کشوری برگزار شد که دیروز به کار خود پایان داد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده اجلاس و  کنفرانس cop27 بیش از ۴۵۰۰۰ شرکت کننده در سراسر جهان از طریق حضوری و آنلاین دور هم جمع کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار