۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵

قرارداد مرسک و اسپانیا برای تولید سوخت سبز

شرکت کشتیرانی مرسک به دنبال راه‌اندازی تولید سوخت سبز در اسپانیا تا سال ۲۰۳۰ است.
کد خبر: ۹۴۲۲۲

قرارداد مرسک و اسپانیا برای تولید سوخت سبز

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت فلت­مون؛ شرکت کشتیرانی مرسک به دنبال راه‌اندازی تولید سوخت سبز در اسپانیا تا سال ۲۰۳۰ است که میزان تولید سوخت پیش‌بینی شده نیز در صورت اجرای کامل آن حدود دو میلیون تن در سال است.

هدف از انجام این پروژه بررسی امکان‌­سنجی چگونگی پوشش زنجیرۀ ارزش کامل از منابع انرژی تجدیدپذیر تا سوخت‌­رسانی کشتی­‌ها است.

شرکت مرسک یک عهدنامه کلی همکاری با دولت اسپانیا برای بررسی فرصت‌های تولید سوخت سبز در بنادر اندلس و گالیسیا را که کاملاً با تعهدات مشترک جهانی در خصوص کربن‌­زدایی هم­سو است؛ امضا کرده است. قرارداد این فعالیت بین "سورن اسکو"، مدیر‌عامل مرسک و "پدرو سانچز" نخست وزیر اسپانیا در سوم نوامبر سال میلادی جاری امضا شد.

دولت اسپانیا اعلام کرد که این معامله به سرمایه­‌گذاری حدود ۱۰ میلیارد یورو نیاز دارد و نزدیک به ۸۵ هزار شغل ایجاد می­‌کند. امضای این پیمان‌­نامه به عنوان نقطه عطف مهمی در همکاری بین مرسک و دولت اسپانیا توصیف شد که در صورت اجرای کامل، می‌تواند تا دو میلیون تن سوخت سبز در سال تحویل دهد.  کار روی این پروژه قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

مرسک در حال حاضر ۱۹ کشتی با تکنولوژی سوخت سبز الکترونیکی دارد که قرار است در فاصله سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ وارد بازار شوند. بهره برداری از این کشتی­‌ها به حدود ۷۵۰ هزار تن سوخت نیاز دارد.

توسعه این پروژه قرار است در سه فاز اجرا شود. در مرحله اول، این پروژه قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۲۰۰ هزار تن سوخت سبز تولید کند. در فاز دوم، تا سال ۲۰۲۷ تولید به یک میلیون تن در سال افزایش می­‌یابد و در نهایت در مرحله سوم، تا سال ۲۰۳۰ تولید به دو میلیون تن در سال افزایش می­‌یابد.

مرسک اعلام کرده است که برای دستیابی به اهداف مورد نظر سال ۲۰۳۰ به حدود ۶ میلیون تن سوخت سبز در سال نیاز دارد. این عدد برای رسیدن به هدف سوخت با کربن صفر در سال ۲۰۴۰ رشد قابل توجهی خواهد داشت.

در پایان گزارش مدیرعامل مرسک تاکید کرد: با توجه به اینکه در شرایط اضطراری اقلیمی زندگی می­‌کنیم باید به سرعت دسترسی به سوخت­‌های سبز را در آینده تسریع کنیم.

"سورن اسکو" همچنین خاطر‌نشان کرد: اسپانیا کشوری با ویژگی­‌های کلیدی است که می­‌تواند در حل این چالش با بلند‌پروازی­‌های هیدروژنی و اهداف پایداری نقش قابل توجهی را ایفا کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار