به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت IMO، سازمان بینالمللی دریانوردی با برگزاری یک وبینار آنلاین با عنوان فرصتهای برجسته پنجره واحد دریایی (MSW) تمامی شرکت کنندگان را به ایجاد این پنجره تشویق و ترغیب کرد.
در این وبینار اعلام شد فرآیند پنجره واحد که از سال ۲۰۱۹ مطرح شد و به علت همهگیری کووید ۱۹ به تعویق افتاد از اول ژانویه ۲۰۲۴ برای تمامی دولتهای ساحلی اجباری خواهد شد.
بر اساس این گزارش شرکت کنندگان در این وبینار که نمایندگان IMO، مدیران بندری و مالکان کشتی بودند، الزامات جدید را برای ایجاد این پنجره واحد مورد بررسی قرار داده و تأثیر مثبت آن را در عملیات بندری شناسایی کردند.
در گزارش IMO آمده است سیستم نرم افزاری پنجرۀ واحد دریایی؛ اطلاعات صنعت حملونقل دریایی شامل ورود و خروج کشتیها، تخلیه و بارگیری، مدت زمان توقف، صدور بارنامه الکترونیکی و جابهجایی کشتیها را ثبت خواهد کرد.
این طرح به منظور افزایش کارآیی بنادر، کاهش زمان توقف کشتیها در بنادر، کاهش گازهای گلخانهای در بنادر و بهبود ایمنی بندری اجرا خواهد شد.
شرکت کنندگان در این وبینار عوامل موفقیت در اجرای پنجره واحد دریایی را اراده سیاسی کشورهای ساحلی یاد کرده و ایجاد یک آژانس پیشرو به منظور هماهنگی بین دولتها و صنعت حملونقل دریایی را برای اجرای پنجره واحد الزامی دانستند.
نمایندگان IMO برگزاری این وبینار را به عنوان نقطه عطفی در همکاری بین IMO و اعضا عنوان کردند که در آن نمایندگان انجمن بینالمللی بنادر (IAPH)، نمایندگان گمرکات کشورها و ترخیص بنادر، مالکان کشتی، مدیران خطوط کشتیرانی و مؤسسه بیمکو حضور داشتند.
در این راستا قرار است یک سمپوزیوم ترکیبی به منظور توجیه بیشتر نمایندگان کشورها با حضور اعضای IMO در تاریخ ۱۸ و ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ توسط IMO برگزار شود که در آن کارشناسان، نمایندگان دولتها، صاحبان صنعت کشتیرانی و سازمانهای استاندارد سراسر دنیا درباره پیاده سازی دیجیتالی پنجره واحد دریایی بحث و بررسی خواهند کرد.
IMO در پایان از تمامی دستاندرکاران و نمایندگان ترخیص بنادر، مقامات بندری، مالکان کشتی و مدیران خطوط کشتیرانی خواست برای ارائه پیشنهاد و امکان حضور در این سمپوزیوم از طریق ایمیل falsec@imo.org پیامهای خود را ارسال کنند.