۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

بندرلنگه قطب ترانزیت خودرو و کانتینر‌های یخچالی است

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: غرب هرمزگان دارای پرترافیک‌ترین و بیشترین مرز دریایی بوده و امروز بندرلنگه نیز یکی از بنادر مهم و قطب ترانزیت خودرو و کانتینر‌های یخچالی در دنیا تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۴۱۱۴

بندرلنگه قطب ترانزیت خودرو و کانتینر‌های یخچالی است

به گزارش مانا، "محمود صابری" در آیین معارفه مدیر بنادر و دریانوردی لنگه و غرب هرمزگان با اشاره به سبقه تاریخی بندرلنگه در تجارت دریایی و دریانوردی اظهارداشت: زندگی و معیشت مردمان بندرلنگه از دیرباز تاکنون با دریانوردی، بازرگانی و صیادی عجین بوده و این شهرستان به عنوان مرکز بنادر غرب هرمزگان مرکز مهم فعالیت‌های تجاری ایران است که خوشبختانه دریانوردانش همچنان به پیشه دریانوردی و تجارت مشغول هستند.

وی نقش استان هرمزگان در بخش دریایی و دریانوردی را با توجه به گستردگی سواحل آن و برخورداری دو هزار و ۲۳۸ کیلومتر مرز دریایی بسیار مهم و استراتژیک توصیف و بیان کرد: اختصاص ۵۰ درصد مبادلات بازرگانی دریایی در هرمزگان، تردد بیش از ۹هزار فروند شناور و پهلوگیری سه هزار و ۵۰۰ شناور کوچک و بزرگ در آب‌های حاکمیتی این استان همه نشان‌دهنده جایگاه بازرگانی و اقتصادی آن در سطح ملی و بین‌المللی است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، وجود ۱۵۶ پست اسکله در بنادر استان، اختصاص ۶۰ درصد سهم صادرات و ۷۰درصد ترانزیت کشور و تامین ۸۰ درصد درآمد بیمه بنادر کشور را از دیگر مزیت‌ها و جایگاه استان هرمزگان در حوزه حمل و نقل دریایی برشمرد.

مدیر سابق بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان نیز طی سخنانی به مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این اداره پرداخت و از شاخص‌ترین این اقدامات به کسب رتبه‌های نخست در تخلیه و بارگیری کانتینری یخچالی با ۱۱۰ هزار TEU، جابه‌جایی و ترانزیت خودرو با ثبت ۵۷۰ دستگاه خودرو، فعال شدن مرکز ثبت شناوران و انتقال پرونده ثبتی موتور لنج‌های تجاری اشاره کرد.

"قاسم عسکری نسب" ایجاد مرکز آزمون‌های دریانوردی در غرب هرمزگان، تجهیز بنادر به دو فروند شناور مکانیزه برای مقابله با آلودگی و دستگاه‌های مخابراتی و جذب ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در حوزه‌های عمرانی بودجه، مطالعه طرح جامع بندر شیو و مطالعه و ساخت اسکله فلزی بنادر شیو، راه‌اندازی بنادر جدید نخیلو در پارسیان و همچنین آغاز مطالعه امکان سنجی بندر جدید به عنوان مگاپورت جنوب ایران با بیش از ۷۰۰ هزار هکتار پسکرانه در ۲۵ کیلومتری غرب بندرلنگه و با ۱۵ متر آبخور را از دیگر اقدامات و برنامه‌های در دستور اقدام برشمرد.

افزایش تعاملات اجتماعی با تکیه بر ظرفیت گردشگری دریایی با غنای فرهنگی

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان نیز با اهمیت پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه اقتصاد اشاره کرد و گفت: در این بیانیه رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد درون‌گر، مولد، دانش‌بنیان و مردمی تاکید کرده‌اند و افزود: ما مدیران باید تابع ولایت باشیم و مطالبات رهبری را با جدیت پیگیری کنیم.

"مرتضی سالاری سردری" افزود: امروز جایگاه و نقش بندرلنگه با تلاش و زحمات تمامی مدیران گذشته از محلی به ملی و منطقه‌ای تبدیل شده و به تبع انتظارات از بنادر لنگه و غرب نیز از محلی به ملی و منطقه‌ای رسیده و به تعبیری اقتصاد کشور به نوعی به تجارتی که در این منطقه جغرافیایی صورت می‌گیرد، گره خورده است.

وی ادامه داد: در راستای ایفای نقش ملی و بین‌المللی بندرلنگه و توسعه اقتصاد دریابرد به دنبال شناسایی ظرفیت‌های بالقوه هستیم در همین راستا، پیگیری امکان‌سنجی، جانمایی، طراحی و ساخت مگاپورت بندر جدید در غرب بندرلنگه با جدیت دنبال خواهد شد.

سالاری سردری با اشاره به قدمت دریانوردی در بندرلنگه بر افزایش تعاملات اجتماعی با تکیه بر ظرفیت گردشگری دریایی با غنای فرهنگی تاکید کرد و افزود: ایجاد پایانه لجستیکی و پشتیبانی بندرلنگه در راستای افزایش ظرفیت کالا، افزایش توان تجهیزاتی با مشارکت بخش خصوصی واقعی، افزایش میزان سازگاری اقتصادی شهر و بندر، طراحی و ساخت ترمینال جدید سفر‌های بین‌المللی دریایی از دیگر برنامه‌های در دستور کار است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در پایان بر استفاده از مدیران کارآمد، مردم‌دار، فسادستیز، جهادی و انقلابی در اداره بنادر و دریانوردی لنگه تاکید کرد و افزود: برای اجرای تمامی برنامه‌های خود نیازمند همکاری، همفکری و تعامل با مردم و مدیران محلی و استان هستیم.

شایان ذکر است؛ در پایان مراسمی رسمی از خدمات پنج"ساله "قاسم عسکری نسب" تقدیر و "مرتضی سالاری سردری" به عنوان مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان معرفی شد.

سالاری سردری دانش آموخته بازرگانی دریایی و ۳۱ سال سابقه خدمت در حوزه دریایی و بندری استان هرمزگان را درکارنامه کاری خود دارد.

معاونت دریایی و بندری شهید باهنر و شرق هرمزگان، کارشناس مسوول خدمات دریایی، کارشناس ارشد کنترل ترافیک دریایی از مهم‌ترین مسئولیت‌های وی است.

تا پیش از این "قاسم عسکری نسب" از سال ۹۶ به مدت پنج سال مدیریت بنادر و دریانوردی لنگه و غرب هرمزگان را برعهده داشت که ۱۲ شهریور امسال به سمت مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان منصوب شد.

لازم به ذکر است؛ در پایان این مراسم از "آقایان عزیزاللهی، مجید امینی، موسی عیدی‌زاده، اسماعیل مکی‌زاده، محمود صابری و خانم غواصی" به عنوان مدیران قدیمی و پیشکسوت اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه تجلیل به عمل آمد.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار