۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸

انتقاد بیمکو از بی‌توجهی اتحادیه اروپا به استاندارد‌های یارد‌های اوراق کشتی آسیا

مؤسسه بیمکو ضمن انتقاد از استقرار یارد‌های اوراق کشتی در مناطق آسیایی خواستار به رسمیت شناختن یارد‌های آسیایی و ارتقاء امکانات، تجهیزات، اعمال استاندارد و کنوانسیون‌های بین‌المللی توسط این اتحادیه در این قبیل یارد‌ها شد.
کد خبر: ۹۴۰۴۵

انتقاد بیمکو از بی‌توجهی اتحادیه اروپا به استاندارد‌های یارد‌های اوراق کشتی آسیا


به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه بیمکو با انتشار گزارشی اعلام کرد متأسفانه اکثر یاردهای اوراق کشتی در قاره آسیا قرار دارد و اکثر کشتی‌هایی که به این یاردها اعزام می‌شودند متعلق به کشورهای اروپایی است.

اما متاسفانه اتحادیه اروپا هیچ کمک و حمایتی به منظور استاندارد ساختن این یاردها انجام نمی‌دهد و هیچ تلاشی برای رعایت استانداردهای کنوانسیون هنگ‌کنگ در این یاردها به عمل نمی‌آورد‌.

اگرچه یاردها‌ی اوراق  درصدد ارتقاء امکانات و تجهیزات خود هستند اما این فعالیت‌ها کافی نیست و اتحادیه اروپا در این زمینه  باید پاسخگو باشد.

"دیوید لوزلی" دبیر‌کل و مدیر‌عامل شرکت بیمکو در زمینۀ انتشار این گزارش می‌گوید: امروزه متاسفانه هیچ امکاناتی در کشورهای اصلی بازیافت کشتی مانند هند، بنگلادش و پاکستان از سوی اتحادیه اروپا وجود ندارد و این کشورها فهرستی در اتحادیۀ اروپا به منظور پاسخگویی به مسائل زیست محیطی و تأسیسات یاردهای کشتی سازی ندارند زیرا از دیدگاه مسئولان اتحادیه اروپا یاردهای  اوراق کشتی در خارج از اروپا است به همین جهت هیچ نیازی به منظور حمایت از آنها در خود نمی‌بیند‌.

وی در ادامه می‌افزاید: در ماه سپتامبر دو یارد اوراق کشتی در ترکیه به دلیل عدم رعایت مسائل مربوط به زیست محیطی‌، پایین بودن ایمنی و فقدان سیستم حسابرسی منطبق با سیستم‌های اتحادیه اروپا تعطیل شد به همین جهت باید سیستم حسابرسی اتحادیۀ اروپا برای تأسیسات بازیافت غیر‌ از اتحادیه اروپا نیز به کار گرفته شود.

وی در ادامه می گوید: متأسفانه در یاردهای اوراق کشتیِ جنوب آسیا از شیوه‌های نا‌ایمن و ناپایدار استفاده می‌شود که برای محیط زیست و کارگران مشغول در یارد بسیار خطرناک است و هیچ استانداردی برای رعایت این مسائل در یاردها از سوی اتحادیه اروپا اعلام نشده است.

وی در ادامه می‌گوید: بر اساس گزارش سازمان غیر‌دولتی Shipbreaking Platform سالانه حدود 800 کشتی بزرگ اقیانوس پیما اوراق می‌شود که 75 درصد آنها به سواحل چاتوگرام در بنگلادش، النگ در هند و گدانی در پاکستان ختم می‌شود.

در این ارتباط بین آوریل تا ژوئن 2022 ، 143 کشتی در سراسر دنیا اوراق شدند که 65 درصد آنها به یارد‌های یاد شده اعزام شدند.

متأسفانه در این یاردها برخی از کشتی‌ها با هویت‌های جعلی وارد می شوند و هیچ تلاشی برای جلوگیری از ورود آنها به عمل نمی‌آید اگرچه هندوستان در این زمینه سختگیری می‌کند اما سایر کشورها اقداماتی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

بدین ترتیب الزامات اتحادیه اروپا در زمینه اوراق کشتی‌ها باید در یاردهای اوراق  کشتی آسیا اعمال شود.

مدیر‌عامل بیمکو در ادامه این گزارش تأکید می‌کند: اتحادیه اروپا حمل‌و‌نقل سبز را در همه جهان تبلیغ و تشویق می‌کند اما برای یاردهای کشتی‌سازی که نقش اصلی را در آلودگی محیط زیست دارند هیچ استاندارد و استراتژی خاصی اختصاص نمی دهد زیرا بازیافت کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما در خارج از اتحادیه اروپا صورت می گیرد که این سلب مسئولیت از مسئولان اتحادیه اروپا است.

وی در پایان می‌گوید: تنها کشوری که در حال حاضر در زمینه اوراق کشتی فعالیت دارد و در فهرست اتحادیه اروپا است ترکیه می‌باشد، اما هیچ تسهیلاتی از اتحادیه اروپا برای ارتقاء تجهیزات و توسعه یاردها دریافت نکرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار