۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

کشتیرانی سبز در بنادر گنت و گوتنبرگ

کشتیرانی سبز در بنادر گنت و گوتنبرگ
بنادر گنت و گوتنبرگ تا سال 2025 کریدور کشتیرانی سبز ایجاد می‌کنند.
کد خبر: ۹۴۰۴۳

به گزارش مانا، در جریان اجلاس آب‌وهوایی COP26، سوئد، بلژیک و ۳۰ کشور دیگر اعلامیه «کلایدبانک» را امضا کردند که خواستار ایجاد کریدورهای کشتیرانی سبز است و امضاکنندگان را نسبت به ترویج و گسترش شیوه‌های کشتیرانی سبز متعهد می‌کند.

بلژیک و سوئد اعلام کرده‌اند که در حال به مرحله اجرا در آوردن این تعهد هستند. در این راستا مقامات بندر دریای شمالی گنت در بلژیک از راه‌اندازی کریدور سبز کشتیرانی با بندر گوتنبرگ سوئد خبر دادند که طبق تعاریف ارائه‌ شده در COP26 به معنای سبز شدن مسیر عملیاتی حمل‌ونقل دریایی موجود میان دو بندر است. هدف از این اقدام استفاده از سوخت‌های جایگزین برای کشتی‌های دریایی تا سال ۲۰۲۵ معرفی شد.

مسیر دریایی گوتنبرگ-گنت از اوایل دهه ۹۰ به یکی از مهم‌ترین مسیرها در منطقه تبدیل شد و در واقع نقطه مرکزی تجارت میان اسکاندیناوی و اروپای مرکزی محسوب می‌شود. اهمیت این مسیر در دهه جاری نیز همچنان در حال افزایش است. برنامه‌ریزی‌ها برای سبز شدن مسیر مذکور و تطبیق آن با معیارهای تعیین‌شده حاکی از آن است که کریدور سبز پس از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق هدف «کشتیرانی صددرصد سبز از مسیر دریایی گوتنبرگ-گنت» فعال خواهد شد.

سازگاری‌های مرتبط با این هدف در بندر دریای شمال بلژیک شامل کاهش عوارض بندری برای کشتی‌های سبز و ایجاد یک زنجیره ارزش جایگزین برای تولیدکنندگان سوخت سبز محلی بندر از طریق سیستم‌های تخفیف زیست‌محیطی با کمک تولید داخلی، ذخیره‌سازی سوخت سبز و تسهیل مقررات مربوطه در بخش انبار کردن سوخت است. بندر گوتنبرگ نیز به ارائه منبع تغذیه خشکی (OPS) در پایانه‌های متعدد بندر، از جمله برای کشتی‌هایی اقدام کرده است که به بلژیک خدمات‌رسانی می‌کنند. به کمک این منبع، کشتی‌ها نیازی به روشن نگه داشتن موتورهای کمکی خود حین حضور در بندر ندارند که این امر باعث صفر شدن آلاینده‌ها در اسکله می‌شود.

مقامات بلژیک ضمن اشاره به پیشرو بودن این کشور در زمینه کاهش انتشار گوگرد و نیتروژن از کشتی‌ها در سطح بین‌المللی و ابراز خوشحالی نسبت به برخورداری از شانس پیشگام بودن در بخش نوظهور فعلی که نقش چشمگیری در کاهش کربن دی‌اکسید در کشتیرانی خواهد داشت، از آغاز پیاده‌سازی اقدامات لازم در این زمینه خبر دادند و ابراز امیدواری کردند که انتشار کربن در بندر دریای شمال طی سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت و این بندر در ۲۰۵۰ به یک بندر کربن‌صفر تبدیل خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار