۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

اپیدمی کاهش نرخ‌های نقدی حمل کانتینر به قرارداد‌های بلندمدت نیز سرایت کرد

درحالیکه قرارداد‌های نقدی حمل و نقل کانتینری در هشت ماه گذشته روند کاهشی به خود گرفت، قرارداد‌های بلند مدت همچنان به روال افزایشی خود ادامه می‌داد اما در سپتامبر ۲۰۲۲ این اپیدمی به قرارداد‌های بلند مدت هم سرایت کرد.
کد خبر: ۹۴۰۰۱

اپیدمی کاهش نرخ‌های نقدی حمل کانتینر به قرارداد‌های بلندمدت نیز سرایت کرد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ گزارش مؤسسه xeneta حاکی است که در ماه سپتامبر قرارداد‌های بلند مدت کانتینری پس از  هشت ماه با روند کاهشی مواجه شد که تعجب کارشناسان و تحلیلگران را برانگیخت.

در این ارتباط "پاتریک برگلوند" مدیر‌عامل xeneta از قول تحلیلگران این مؤسسه گفت: کاهش ۱.۱ درصدی قرارداد‌های بلند مدت کانتینری در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ بی‌سابقه بود، زیرا از ابتدای سال جاری میلادی تا ابتدای سپتامبر  یعنی در مدت هشت ماه نرخ قرار‌داد‌های بلند مدت جابه‌جایی کانتینر به هیچ وجه پایین نیامده بود و در ۲۱ ماه گذشته تنها در سه نوبت شاهد کاهش جزئی نرخ قرارداد‌های بلند مدت کانتینری بودیم.

وی در ادامه افزود: طی دو ماه گذشته نشانه‌هایی از تغییر در بازار حمل‌و‌نقل کانتینری و نرخ‌های نقدی و قرارداد‌های بلند مدت وجود داشت. همانگونه که قبلاً نیز اعلام شده از ابتدای سال ۲۰۲۲ نرخ‌های نقدی حمل کانتینر در سراسر جهان کاهش یافته این در حالی است که مشکلی به نام ازدحام بنادر در این مدت کمتر شده بود، اما در کنار این موضوع باید به شکاف بین بازار نرخ‌های نقدی قرارداد‌های بلند‌مدت و کوتاه‌مدت کانتینری اشاره کرد که بسیاری از معاملات انجام شده را تحت تأثیر قرار داده است.

"برگلوند" در ادامه خاطر نشان ساخت: اینک که صحبت از مذاکرات برای انعقاد قرارداد‌های حمل کانتینر برای ماه‌های پایانی ۲۰۲۲ و اوایل ۲۰۲۳ هستیم شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در حال حاضر با کاهش تقاضای جهانی مواجه شدند که این کار نه تنها نرخ‌های نقدی بلکه قرارداد‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت را دچار نوسان خواهد کرد.

به گفته "برگلوند" داده‌های جدید منتشر شده از شاخص جهانی کانتینر WCI نشان می‌دهد که نرخ‌های نقدی همچنان به روند کاهشی خود ادامه می‌دهند و ممکن است در هفته پیشِ رو این روند با کاهش بیشتری مواجه شود.

بر اساس داده‌های شاخص جهانی کانتینر، بدترین ضربه در هفته منتهی به ۳۰ سپتامبر در زمینه نرخ‌های نقدی کانتینر مربوط به آسیا و مدیترانه بود که شاهد کاهش ۱۲۰۰ دلاری در هر TEU کانتینر یا به تعبیر دیگر ۱۹ درصد بود.

در پایان این گزارش از قول "لارنس جنسن" از مؤسسه وسپوسی ماریتایم آمده است بازار حمل‌و‌نقل کانتینری در شرایط بسیار غیر‌عادی به سر می‌برد، زیرا نرخ‌های نقدی و قرارداد‌های بلند مدت و میان مدت ثبات ندارند به گونه‌ای که نرخ نقطه‌ای حمل کانتینر در اقیانوس اطلس بیش از دو برابر نرخ در اقیانوس آرام به سمت سواحل آمریکا است و تقریباً ۳۰ درصد بالاتر از سطح نرخ آسیا به اروپای شمالی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار