به گزارش خبرنگار مانا، مجتبی ذوالجودی امروز در نشست خبری با اشاره به خشکسالیهای شدید سالهای اخیر، گفت: پایشهای صورت گرفته و تصاویر ماهوارهای حاکی از این است که تالابها در شرایط بسیار حساس و شکنندهای قرار گرفتهاند.
معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: همچنین سواحل و دریاها هم از لحاظ آلودگی در خطر هستند از این رو بیش از پیش نیازمند همکاری کشورهای حاشیۀ پهنههای آبی هستیم.
وی با اشاره به اینکه خشکسالی و سیاستهای اتخاذ شده توسط کشورهای حاشیۀ آبی کشور مشکلات کمبود آبی ما را چند برابر کرده است، بیان داشت: بر این اساس سیاست ترکیه در شمال غرب، افغانستان در جنوب شرق و شمال کشور نگرانیها را چند برابر کرده است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به آلودگیهای خلیج فارس اشاره کرد و گفت: آلودگی نفتی سواحل خلیج فارس را تهدید میکند که این تهدید بیشتر از خطوط نفتی، کشتیرانی، فاضلاب و آب توازن میباشد که در مدت یک سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است.
به گفته وی، ایران نیز همراه با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در آلودگی این پهنه آبی سهم دارد که یکی از مهمترین علت آلودگی خلیجفارس در کشور خط لولۀ انتقال نفت به جزیرۀ خارگ است، در واقع مهمترین سکوی نفتی ما با نام ابوذر بسیار فرسوده بود که با همکاری وزارت نفت این خط فرسوده ٢۴ اینچی به خط انتقال ٢۶ اینچی نو تبدیل شد و درصد قابل توجهی از میزان آلودگی کاهش یافت و تقریباً به حد صفر رسید.
ذوالجودی با اشاره به توسعۀ جزایر مصنوعی در آبهای جنوبی کشور طی سالهای اخیر، گفت: این امر مشکلات محیط زیستی زیادی برای پهنههای آبی به همراه خواهد داشت که برای حل آن از طریق دیپلماسی محیط زیست دنبال به حداقل رساندن اثرات آن خواهیم بود.
وی اظهارداشت: آب توازن کشتیها یکی از منابع آلوده کنندۀ خلیج فارس است که برای جلوگیری از آن با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به پایش آن برنامه ریزی کردیم تا آلودگی آب توازن به حداقل برسد؛ البته همین انتظار را هم از کشورهای همسایه داریم و مطالبۀ خود را از مجامع بینالمللی دنبال میکنیم.
معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به پایش مداوم دریای خزر و خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پایش پهنههای آبی از لحاظ آلودگی جزء برنامههای سازمان محیط زیست است از این رو بیش از ۱۰۰ درصد بازرسیهای ما از مراکز صنعتی و نفتی در آبهای کشور به ویژه در جنوب بیشتر شده است.
وی در ادامه گفتههای خود با تأکید بر تعیین ۲۳ چالش زیست محیطی دریایی و تالابی، اذعان داشت: معاونت دریایی سازمان محیط زیست با همکاری متخصصان ۲۳ چالش محیط زیستی دریایی و تالابی را مشخض و مدون کرده است و برای آن چشماندازی ۶ قسمتی در نظر گرفتهایم، با توجه به اسناد و سیاستهای بالادستی ۱۸ سیاست کلان برای توسعه پایدار پهنههای آبی را در بخش دریا، تالابها و خورها تعیین کردیم و در این راستا ۶ هدف اصلی را دنبال میکنیم که در این راه ۱۲ راهبرد دستیابی به محیط زیست مطلوب در مناطق تالابی و دریایی از طریق ۴۶ برنامه در دولت مردمی دنبال میشود.
وی تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهم برای کشور توسعه صنایع است و بر اساس قانون قرار است توسعه صنایع بزرگ و آببَر در کنار سواحل صورت گیرد که این استقرار باید همراه با برنامههای محیط زیستی باشد و حتماً الزامات محیط زیست در آن رعایت شود.
وی با بیان اینکه در این راه دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی نقش بسیار مهمی را در مدیریت منابع آب دارند، افزود: بر اساس قانون حفاظت از تالابها وزارت نیرو مکلف است تا حقابه مورد نیاز تالابها را تامین کند همچنین وزارت جهاد کشاورزی متولی کشت است که باید با کشتهای جایگزین و کم آببَر تا حد امکان از مصرف بی رویه آب در این بخش بکاهد.
معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: برای اینکه از توان بینالمللی استفاده کنیم توانستیم با همکاری برنامه سازمان ملل متحد (UNDP) و طرح حفاظت از تالابهای ایران با همکاری دولت ژاپن بر روی جوامع محلی کار کنیم که با اجرای این طرح در ۲۰۰ روستای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه موفق به کاهش ۳۰ درصدی در مصرف آب شدیم؛ همچنین با همکاری UNDP و اتحادیه اروپا در حال حفاظت از تالاب هامون هستیم.