۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
در نشست مشترک بین وزیر راه ایران و وزیر بنادر و کشتیرانی هند با موضوع بندر چابهار عنوان شد:

توسعه و تجهیز بندر چابهار به سرعت تعیین تکلیف شود/ تعیین مهلت دو ماهه برای تدوین سند همکاری بلندمدت

نشست مشترک وزیر راه‌وشهرسازی ایران با وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند، با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و سفرای دو کشور در وزارت راه‌وشهرسازی برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۶۴۱
توسعه و تجهیز بندر چابهار به سرعت تعیین تکلیف شود/ تعیین مهلت دو ماهه برای تدوین سند همکاری بلندمدت
 
به گزارش مانا، رستم قاسمی، وزیر راه‌ وشهرسازی، با اشاره به گذر کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب، از ایران و رویکرد جدی دولت سیزدهم برای فعال‌سازی هرچه سریع‌تر این کریدروها، تاکید کرد: سیاست اجرایی دولت در حوزه چابهار، بر این است تا هرچه سریع‌تر به توافق نهایی و امضای قرارداد بلندمدت با دولت هند دست‌پیدا کنیم.
این عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در نشست مشترک با وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند برای تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر قرارداد بلند‌مدت، طی دو ماه آینده، به توافق رسیده‌ایم.
قاسمی خاطر نشان کرد: بر اساس توافق‌ اولیه، مقرر شد بر پایه قرارداد بلندمدت، دولت هند به سرعت آمادگی‌اش برای سرمایه‌گذاری در پسکرانه بندری( ریل و جاده) و یا سرمایه‌گذاری در داخل بندر و افزایش ترافیک بار اعلام کند.
وزیر راه و شهرسازی کشور هند را یکی از کشور‌های مهم در منطقه برشمرد و گفت: یکی از محدویت‌های جدی بندر چابهار، عدم تجهیز پایانه‌ها و پسکرانه‌ بندری است که با همکاری دولت هند در صدد رفع مشکلات و رونق بیش از پیش بندر چابهار هستیم.
 علاقه‌مندی دهلی‌نو برای رونق تجاری از طریق بندر چابهار
سارباناندا سونوال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند نیز با اشاره به دوستی و همکاری پرسابقه دو دولت ایران و هند، تاکید کرد: دولت هند همواره علاقه‌مند بوده تا در توسعه و تجهیز بندر چابهار با دولت ایران همکاری مشترک داشته باشد. در این خصوص نیز تاکنون گام‌های مهمی از سوی دو برداشته شده است.
ویز بنادر کشور هند از تصمیم دهلی‌نو برای تبدیل بندر چابهار به یکی از بنادر بزرگ و قدرتمند منطقه خبر داد و اظهار داشت: بندر چابهار یکی از بنادر استراتژیک منطقه است، به همین دلیل تجهیز بندر شهید بهشتی را با جدیت پیگیری می‌کنیم.
سونوال از برگزاری کنفرانس  و همایش روز چابهار در هند با حضور کشورهای آسیای میانه، ژاپن و روسیه، طی یک ماه گذشته خبر داد و تاکید کرد: در این کنفرانس، بیانیه‌ای در جهت افزایش ترانزیت از چابهار و پیوستگی اجرای پروژه‌ها تاکید شد.
وی خاطرنشان کرد: هدف ما در دولت هند، افزایش همکاری‌ها با تهران برای افزایش نقش ترانزیتی و صادراتی بندر چابهار است.
سارباناندا سونوال همچنین ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، در آینده‌ای نزدیک، بندر چابهار به یکی از بنادر پرتردد جهان تبدیل خواهد شد.
 بندر چابهار باید به یک بندر چندوجهی و مجهز تبدیل شود
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی نیز با اشاره سرمایه‌گذاری هندی‌ها و وارد کردن شش دستگاه جرثقیل به بندر چابهار تاکید کرد: کل اعتبار هزینه شده در بندر شهید بهشتی چابهار توسط دولت هند، ۲۰ میلیون دلار است که نسبت به توقع سرمایه‌گذاری از سوی دهلی‌نو، بسیار کم است.
معاون وزیر راه‌ وشهرسازی با تاکید براینکه سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار باید افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به یک بندر مجهز و چندوجهی در چابهار، لازم است سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربناها، روبناها و تجهیزات با سرعت لازم و توامان با سرمایه‌گذاری در پسکرانه‌ها و محوطه‌بندری صورت گیرد.
صفایی با اشاره به زمان شش ساله حضور شرکت اپراتور هندی در بندر چابهار، تاکید کرد: توقع تهران بر این است که این همکاری با سرعت بیشتری، افزایش یابد.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره حجم بسیار زیاد تجارت بین روسیه و هند، گفت: چنانچه بخشی از بازرگانی و ترانزیت بین دهلی‌نو و مسکو از طریق بندر چابهار انجام شود، شاهد ترافیک مطلوب بار در این بندر خواهیم بود.
 تلاش برای تسهیل مشکلات سیاسی در چابهار
قدم درمندرا، سفیر کشور هند در تهران نیز با اشاره به تعهدات ۸۵ میلیون دلاری هند برای توسعه بندر چابهار گفت: از تعهد ۸۵ میلیون دلاری، ۲۰ میلیون دلار صرف خرید، انتقال و نصب تجهیزات بندری در چابهار شده است.
درمندرا تاکید کرد: دولت هند برای افزایش تجارت از طریق چابهار برنامه دارد و سعی می‌کند تا مشکلات سیاسی موجود برای توسعه بندر را به سرعت رفع کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار