به گزارش گروه بینالملل مانا؛ "جیمز بیکر" تحلیلگر لویدزلیست با اشاره به اینکه افزایش شدید رشد تقاضا در حملونقل کانتینری که با شروع همه گیری کرونا بر تجارت دریایی حاکم بود به نظر میرسد که رو به پایان بوده و در برخی مناطق به شدت معکوس شده است.
وی افزود: بررسی آمار تجارت کانتینری در مدت ۶ ماه ۲۰۲۲ تنها یک افزایش جزئی را در ماه ژوئن نشان میدهد.
وی با استناد به ارقام مؤسسه CTS در زمینه واردات و صادرات به اروپا و آمریکای شمالی گفت: کل صادرات اروپا و آمریکای شمالی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ کاهش قابل توجهی معادل ۶.۳ درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان میدهد.
در این ارتباط بدترین عملکرد تجارت برای اروپا و آمریکای شمالی صادرات به آسیا است به طوریکه اروپا بیشترین کاهش صادرات با ۱۵.۷ درصد و آمریکای شمالی با ۱۱.۶ درصد در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ داشته است.
در ادامه گزارش آمده است در بازار جهانی کاهش تقاضای کلی همچنان مشاهده میشود اگرچه شاخص قیمتها در سطح معمولی به سر میبرند، اما میل به اطمینان در خطوط کانتینری بیشتر است.
CTS از سوی دیگر اعلام کرد شاخص قیمت جهانی کانتینر در جولای به رکورد ۲۰۷ واحد رسیده که سه واحد بالاتر از رکورد قبلی آن در ژانویه ۲۰۲۲ میباشد.
در همین حال "آلن مورفی" مدیر اجرایی Sea-Intelligence گفت: تقاضای واردات اروپا در ماههای گذشته کاهش یافته است.
وی گفت: این کاهش باید به عنوان نشانهای در نظر گرفته شود که وقتی مشکلات گلوگاههای اروپایی حل شود میتوان به سرعت به وضعیت ثابت با ظرفیت مازاد قابل توجه دست یافت.
به گفتۀ وی بازار آمریکای شمالی از زمان شروع همه گیری باعث رشد حجم زیادی شده بود، اما در حال حاضر نشانههایی از کُند شدن رشد خود را نشان میدهد.
وی معتقد است: جهشهای اولیۀ زمینۀ رشد تقاضا به سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برمیگردد که مستقیماً از تأثیرات همه گیری کرونا نشأت گرفت و رشد تقاضا تا حدودی تثبیت شده بود، اما در حال حاضر نسبت معکوس دارد.
وی در پایان گفت: این رشد تثبیت شده بدان معنا است که کاهش حجم تقاضا قطعاً ادامه خواهد یافت، اما بدتر از این هم نخواهد شد.