۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

سهم ۵ درصدی اروپا از بازار کشتی‌سازی جهان

اروپا در حال حاضر صنعت کشتی‌سازی تجاری و فراساحلی خود را به کشور‌های آسیایی سپرده و سهم کشور‌های اروپایی از سهم ۴۵ درصدی در دهه ۸۰ میلادی به ۵ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۳۵۳۸

سهم ۵ درصدی اروپا از بازار کشتی‌سازی جهان

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ به نقل از مؤسسه SEA Europe امروزه کارخانجات کشتی‌سازی اروپایی تنها به ساخت قایق‌های تفریحی و کشتی‌های کروز می‌پردازند که بر اساس آخرین آمار تنها کشتی‌هایی با ۱۱.۵ میلیون CGT در کارنامۀ سفارش خود دارند که از این رقم ۹.۹۵ میلیون CGT متعلق به کشتی‌های تفریحی و کروز و بقیه به کشتی‌های تجاری آن هم در سایز‌های کوچک اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش مؤسسه SEA Europe اعتراف می‌کند که اروپا کل کشتی‌سازی تجاری و فراساحل خود را به آسیا سپرده و دیگر نماد تجارت قوی در بخش ساخت کشتی‌های تجاری نیست در واقع بازنده این میدان به شمار می‌رود.

در ادامه این گزارش آمده است در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ کشتی‌سازی از اروپا به آسیا رفت و در واقع اروپا دو دستی صنعت کشتی‌سازی تجاری را به آسیایی‌ها سپرد.

از سوی دیگر ساخت کشتی‌های تفریحی و کروز نیز در سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به علت شیوع کرونا وضعیت چندان مناسبی نداشت و در این مدت برخی از کارخانجات کشتی‌سازی اعلام ورشکستگی کردند از جمله شرکت MV Shipyards در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ ورشکستگی  خود را اعلام کرد. از سوی دیگر کشتی‌سازی لوید در برمر هاون آلمان همزمان با شرکت MV اعلام ورشکستگی نمود، اما توسط یک تاجر خریداری شد‌ه و نجات یافت.

به هرحال با ورشکستگی شرکت کشتی‌سازی MV و فروخته شدن یک شرکت دیگر آلمانی به نام Mittelstand رویای کشتی‌سازی در اروپا به نفع آسیا رنگ باخت.

اگرچه مؤسسه SEA Europe پیشنهاد می‌کند که شرکت‌های ساخت کشتی اروپایی یکپارچه شوند، اما با شرایط فعلی این کار شدنی نیست، زیرا کشتی‌سازان آسیایی نیز در تولید کشتی‌های کروز و قایق‌های تفریحی توانایی و مهارت خود را ثابت کرده‌اند.

در پایان این گزارش آمده است در حال حاضر فقط کشور‌های آلمان، فرانسه و ایتالیا در ساخت کشتی‌های کروز و تفریحی فعالیت دارند و بقیه کشور‌ها ترجیح می‌دهند که از میدان ساخت کشتی‌های تجاری و یا مسافری دور بمانند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار