۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸

بزرگترین زیر دریایی هسته‌ای جهان به روسیه بازگشت

بزرگترین زیر دریایی هسته‌ای جهان با نام دیمیتری دونسکوی به پایگاه خود در آب‌های روسیه بازگشت.
کد خبر: ۹۳۴۳۷

بزرگترین زیر دریایی هسته‌ای جهان به روسیه بازگشت

به گزارش مانا به نقل از تاس، یک منبع معتبر در کشتی سازی روسیه روز چهارشنبه گفت که زیردریایی اتمی روسیه به عنوان بزرگترین زیردریایی جهان به پایگاه ناوگان شمال در سورودوینسک بازگشت.

این مقام روسی همچنین افزود: در ۲۶ ژوئیه، «زیردریایی اتمی دیمیتری دونتسکوی» از دریای سفید به پایگاه دریایی بلومورسک در سورودوینسک بازگشت. به گفته این مقام روسی، حدود یک ماه این زیردریایی در حال انجام وظایف آموزشی رزمی مختلف در آب‌های دورافتاده بوده است.

به گفته وی، خدمه این زیردریایی در تمام رویدادهای آموزشی رزمی ناوگان شمالی روسیه شرکت دارند.

پیش از این، چندین منبع مدعی شده بودند که بزرگترین زیردریایی جهان در شرف از رده خارج شدن است؛ هر چند این گزارش اکنون از سوی منابع معتبر رد شده و گفته شده است که دوره خدمات بزرگترین زیردریای جهان ممکن است برای چند سال دیگر افزایش یابد.

زیردریایی‌های کلاس تایفون نیروی دریایی روسیه بزرگ‌ترین زیردریایی‌هایی هستند که تاکنون ساخته شده اند. به طور خاص، زیردریایی روسی دیمیتری دونسکوی (Dmitriy Donskoy) که نام رسمی آن TK-208 است بزرگ‌ترین زیردریایی جهان لقب گرفته است. نام این زیردریایی از یک شاهزاده اهل مسکو که ساخت کاخ کرملین را به او نسبت داده و در قرن چهاردهم در نبرد با مغول‌ها کشته شد گرفته شده است.

این زیردریایی با طول ۱۷۵ متر یا ۶۰۰ فوت، از سال ۱۹۸۰ در خدمت نیروی دریایی روسیه بوده و در تاریخچه خود چندین بار مورد بازسازی و ارتقا قرار گرفته است. علاوه بر طول قابل توجهش، این زیردریایی دارای عرض ۲۵ متر است که حضور قابل توجهی به آن در دریا می بخشد. توان جابجایی زیردریایی دیمیتری دونسکوی ۴۸,۰۰۰ تن بوده و ۱۶۰ نفر خدمه نیز دارد. این زیردریایی از دو رآکتور هسته‌ای به عنوان تأمین کننده نیروی پیشرانه سود می‌برد و می‌تواند تا سه ماه بدون آمدن به سطح به کار خود ادامه دهد. این زیردریایی هسته‌ای می‌تواند تا عمق ۴۰۰ متری پایین رفته و با سرعت ۲۷ گره دریایی (۵۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار