۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴

تحریم‌های دریایی غرب علیه روسیه کارساز نیست

تحریم‌های دریایی غرب علیه روسیه کارآیی چندانی ندارد، زیرا این کشور علی‌رغم تحریم‌هایی کشور‌های اروپایی به راحتی توانسته به فعالیت‌های حمل‌ونقل و نفت و گاز خویش ادامه دهد.
کد خبر: ۹۳۲۹۲

تحریم‌های دریایی غرب علیه روسیه کارساز نیست

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه لویدز لیست در تحلیلی به قلم Olaf Schuelke با اشاره به اینکه دیگر زمان آن گذشته که کشور‌ها مانند ۳۰ سال پیش مطیع آمریکا از یک سو و اتحادیه جماهیر شوروی از سوی دیگر باشند، یاد آور شد: آنچه در حال حاضر در بخش حمل‌و‌نقل اتفاق می‌افتد بیانگر آن است که هر کشوری می‌تواند  به راحتی با روسیه همکاری کند و در مقابل روسیه نیز با هر کشوری که  مایل باشد می‌تواند مبادله دریایی و اقتصادی داشته باشد.

در ادامه این مقاله آمده است اگرچه مؤسسات رده‌بندی غربی تصمیم گرفته‌اند گواهینامه ایمنی به کشتی‌های روسی ارائه نکنند و نمایندگان خود را از این کشور خارج کردند،   اما روسیه به راحتی توانست نسبت به دریافت گواهینامه ایمنی از مؤسسات رده‌بندی هندی اقدام کند.

بدین ترتیب می‌توان گفت حرکاتی که انجمن رده‌بندی جهانی IACS در رابطه با تحریم‌های روسیه انجام داد در واقع یک حرکت سیاسی بود و در این ارتباط تمام گزینه‌ها در مقابل روسیه باز است و او به راحتی قادر است فعالیت‌هایی که تصمیم دارد را با دور زدن تحریم‌ها انجام دهد.

"Olaf Schuelke" در ادامه این مقاله خاطر نشان ساخته است حتی اگر رهبران گروه ۷ در تصمیم خود برای تحریم روسیه پافشاری کنند، اما کشور‌هایی در بین این گروه هستند که به تجارت خود با روسیه ادامه می‌دهند.

در این ارتباط به نطر می‌رسد هیچ مکانیزمی برای متوقف کردن این روند وجود ندارد شاید بتوان اینگونه ادعا کرد که برخی حرکت‌های کشور‌های غربی علیه روسیه در ارتباط با تحریم‌ها مضحک به نظر می‌رسد.

"Olaf Schuelke" معتقد است در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق دولت‌ها هیچ محدودیتی در زمینۀ تجارت با روسیه اعمال نکرد‌ه‌اند، زیرا به غلات و نفت و گاز روسیه احتیاج دارند شاید در این ارتباط بتوان آمریکا را کنار گذاشت، اما بیشتر کشور‌های غربی مشتریان روسی دارند و هیچ مشکلی برای روابط تجاری آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

برای مثال در حالی که شرکت‌های ایتالیایی از ابتدا اعلام کردند هیچ تعهدی  را در ارتباط با روسیه برعهده نمی‌گیرند، اما از زمان شروع جنگ همچنان تجارت خود را با این کشور حفظ کردند.

در پایان این مقاله آمده است اتحادیۀ اروپا در شرایط حاضر نمی‌تواند یک تصمیم واحد را به اتفاق تمام کشور‌ها علیه روسیه اتخاذ کنند، زیرا روسیه به راحتی قادر است با دور زدن تحریم‌ها به مبادلات اقتصادی با کشور‌ها ادامه دهد.

در واقع تحریم‌ها کارساز نبوده است بازهم می‌توان به مثالی دیگر  اشاره کرد که شرکت شِل نتوانست از سهم ۲۸ درصد‌ی خود در توسعه گاز و نفت ساخالین  دست بکشد  و در حال حاضر با این کشور همکاری می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار