به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مؤسسه آنالیز Sea-Intelligence تحلیلگران این مؤسسه بر اساس دادههای دریافتی که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ محاسبه کردهاند دریافتند که از محل تأخیر جابهجایی کالا بر اثر کرونا تجارت دریایی ۱۰ میلیارد دلار خسارت دیده است.
بر اساس این گزارش تأخیر در جابهجایی کالا قبل از همه گیری کرونا حدود ۲۰ درصد در روز بود که در مدت همه گیری کرونا به ۷۰ درصد رسید.
در این میان قبل از همه گیری کرونا به طور متوسط خسارت صنعت حمل و نقل کانتینری روزانه هشت میلیون TEU بود که در مدت همه گیری کرونا به طور میانگین از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به ۷۰ میلیون TEU در روز افزایش یافت و این رقم در ماه مارس ۲۰۲۲ با رسیدن به ۵۷ میلیون TEU در روز روند نزولی را طی کرد.
"آلن مورفی" مدیرعامل مؤسسه Sea-Intelligence در این زمینه گفت: معیار استاندارد معقول برای محاسبه میزان خسارت از محل همه گیری کرونا در مدت دو سال حدود ۴۰ هزار دلار به ازای هر TEU بوده است.
وی در پایان گفت: تأخیر شدید کشتیها به تنهایی منجر به زیان مالکان کشتی در جهان شد که برآوردها نشان میدهد که حدود ۱۰ میلیارد دلار میباشد این میزان شامل خسارت وارده از محل ازدحام بنادر نمیشود.