۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸

کربن زدایی چالش جدید کشور‌های دارنده ناوگان دریایی

در پی اعلام دستورالمل سازمان بین‌المللی دریانوردی مبنی بر اخذ مالیات از کشتی‌های متصاعد کننده کربن و تشویق کشتی‌ها با صفر درصد کربن، اختلاف بین کشور‌های دارنده ناوگان دریایی بالا گرفت.
کد خبر: ۹۳۰۳۸

کربن زدایی چالش جدید کشور‌های دارنده ناوگان دریایی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ سازمان بین‌المللی دریانوردی چندی پیش با صدور دستورالعملی طرح‌هایی  را به منظور حمایت از کربن زدایی با همکاری  جزایر مارشال، نروژ، چین، ژاپن و اتاق بین‌المللی کشتیرانی ارائه داد تا کشور‌های دارنده ناوگان دریایی نسبت به آن‌ها دیدگاه خود را ابراز کنند.

اولویت اصلی با کشور‌هایی است که طرح‌هایی را برای کرین زدایی به اجرا در‌می‌آورند که مستلزم دریافت پاداش هستند، اما کشتی‌هایی که هنوز در انتشار کربن نقش دارند، باید مالیات بپردازند.

با توجه به اینکه هنوز بسیاری از   صاحبان ناوگان دریایی دیدگاه خود را در این زمینه اعلام نکرده‌اند، اما اکثر آنان دریافت مالیات از کشتی‌هایی را که هنوز به کربن صفر درصد نرسیده‌اند، ترجیح می‌دهند، اما در زمینه تشویق کشتی‌ها با کربن صفرَ درصد اظهار نظری نکرده‌اند.

اما برخی کشور‌ها هنوز به جمع بندی برای پرداخت مالیات به ازای انتشار کربن نرسیده و تصَمیم خود را اعلام نکرده‌اند.

در همین حال بحث بر سر قیمت گذاری  دریافت مالیات به ازای انتشار کرین پیچیدگی خاص خود را دارد.

در همین حال اتاق بین‌المللی کشتیرانی  ICS اصرار دارد که تعیین قیمت مالیات برای سوخت‌های با کربن به ازای هر تُن دو دلار مناسب است، اما برخی کشور‌ها با این طرح موافق نیستند.

این گزارش حاکی است این طرح‌ها در ماه‌های اخیر مورد چالش موافقان و مخالفان قرار گرفته و در واقع می‌توان گفت غم‌انگیز‌ترین موضوعی است که IMO تا کنون به آن پرداخته و به یک اجماع جمعی نرسیده است. در واقع می‌توان  گفت  که ادعای IMO برای جلب موافقت همه اعضا به نتیجه نرسیده و تا حال حاضر شکست خورده است.

"تریستان اسمیت" مدیر‌عامل شرکت مشاور حمل‌و‌نقل دریایی Umas در این زمینه گفت: من نسبت به همگرایی کشور‌ها در این زمینه خوشبین هستم و سازمان بین المللی دریانوردی سریعتر از آنکه مالکان کشتی به آن فکر کنند به حرکت جدیدی دست خواهد زد.

حتی اگر کشور‌ها در مورد عملکرد IMO در این ارتباط متحد نباشند، زیرا بحث بر سر این است که مالیات چه میزان باید باشد و کشور‌ها چقدر برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی هزینه می‌کنند.

شایان ذکر است در طرح‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی دریافت مالیات از کشور‌های توسعه یافته به منظور کمک به کشور‌های در حال توسعه پیش بینی شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار