۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

آواربرداری برج متروپل آبادان رو به پایان است/شروع تخریب باقی مانده ساختمان

عملیات آواربرداری ساختمان متروپل شهر بندری آبادان رو به پایان است و همزمان تخریب باقی مانده این سازه نیز شروع شده است.
کد خبر: ۹۳۰۳۲

آواربرداری برج متروپل آبادان رو به پایان است/شروع تخریب باقی مانده ساختمان
به گزارش خبرنگار مانا، بخشی از ساختمان متروپل آبادان ساعت ۱۲.۴۰، دوم خرداد ماه فرو ریخت و بر اساس آخرین آمار‌های رسمی، در این حادثه مرگبار و تاسف بار ۳۷ نفر جان باختند و به همین تعداد نیز مصدوم شدند.

حالا ۱۱ روز از این حادثه گذشته است و مرحله بحرانی این فاجعه به پایان رسیده است، ولی تخریب باقی مانده این سازه ساختمانی معیوب در اولویت بعدی قرار گرفته است.

به گفته استاندار خوزستان مهمترین اولویت ما پس از فرویختن ساختمان متروپل، بیرون کشیدن اجساد جان باختگان بود که این عملیات پس از ۱۱ روز تقریباً تمام شده و تخریب بقیه سازه ناایمن متروپل توسط قرارگاه خاتم الانبیاء شروع شده است.

دکتر صادق خلیلیان افزود: پس از  بررسی نظرات کارشناسی، تصمیم گرفته شد بقیه سازه ناایمن متروپل تخریب شود که نحوه آن نیز مشخص شده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اصول فنی و مهندسی در ساخت برج ۱۱ طبقه متروپل بطور کامل رعایت نشده و نادیده گرفتن این اصول فنی سبب ریزش ساختمان و بروز این فاجعه شد افزود: تاکنون ۱۳ نفر که به نحوی در ساخت متروپل از جمله شهرداران قبلی و فعلی آبادان نقش داشتند با حکم دادستانی خوزستان بازداشت شدند.

وی گفت: ساختمان متروپل ابادان با ۴۰ هزار متر مربع زیربنا و چهار هزار متر مربع مساحت جزء معدود ساختمان‌های بزرگ استان خوزستان محسوب می‌شد، ولی قبل از بهره برداری کامل به علت ضعف در ستون‌های فلزی و عدم مقاومت سازه‌های اصلی فرو ریخت ویک فاجعه ملی را رقم زد.

احسان عباسپور فرماندار آبادان و سخنگوی حادثه متروپل گفت: گروه‌های امداد و نجات با تجهیزات سنگین و نیمه سنگین از سراسر کشور برای آواربرداری و بیرون کشیدن مصدومان و جانباختگان وارد عمل شدند.

وی گفت: مرحله بعدی، تخریب باقی مانده سازه متروپل هستند که همه کارشناسان بر تخریب آن اتفاق نظر دارند هرچند روش‌های گوناگونی را برای تخریب آن ارائه شده است.

عباسپور افزود: به علت قرار گرفتن متروپل در مرکز شهر آبادان، یکسری محدودیت‌ها برای حفاظت از واحد‌های مسکونی و تجاری اطراف مد نظر است بنابراین هرچند زمان تخریب باقی مانده متروپل تقریباً طولانی مدت خواهد بود، ولی ایمنی مردم و ساختمان‌های اطراف مهمترین اولویت ما است.

نماینده تام‌الاختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حادثه ساختمان متروپل آبادان گفت:هنوز درخصوص علت دقیق ریزش این ساختمان به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم، ولی حتی بدون جمع بندی قطعی می‌توان گفت عوامل زیادی در ریزش آن نقش داشته‌اند.

مصطفی متدین با بیان اینکه اطلاعات زیادی از ساختمان متروپل نداریم و برای تخریب باید ملاحظات زیادی را مد نظر قرار دهیم افزود: زمین محل احداث متروپل سست بوده و به جای ۶ طبقه ۱۱ طبقه احداث شده ضمن اینکه از مصالح مناسب و استاندارد نظیر سیمان، بتن و حتی ورقه‌ها در ساخت استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه روش‌های اجرا و طراحی و نظارت لازم در پروژه متروپل مناسب نبوده‌اند، گفت: اجرای سقف وافل با ستون‌های فلزی زیاد توصیه نمی‌شود که متاسفانه در متروپل این اتفاق صورت گرفته است.

نماینده تام‌الاختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حادثه ساختمان متروپل آبادان بیان کرد: طبق اطلاعات دریافتی تذکراتی درخصوص لزوم تقویت ستون‌های این ساختمان داده شده است و برخی بریده شدن ستون اصلی برای تقویت آن را مطرح می‌کنند که بعید است صحت داشته باشد.

متدین، با اشاره به پیش بینی‌ها درخصوص ریزش ساختمان پیش از واقعه افزود: باید برخورد قاطعی با مسببان این حادثه انجام شود تا درس عبرتی برای سایران باشد.

متدین با اشاره به نهایی شدن تخریب بقایای ساختمان متروپل افزود: روش‌های مختلفی برای تخریب مدنظر است، اما باید بحث‌های روانی را هم‌مدنظر قرار داد.

نماینده تام الاختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پروژه متروپل گفت:۵۰ جلسه کارشناسی و مدیریتی در تمام ساعات شبانه روز تاکنون درخصوص متروپل برگزار شده است.

تاکنون وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و ده‌ها مسئول کشوری و استانی در جریان بازدید از ساختمان متروپل، زوایای این حادثه را بررسی کرده و بر سرعت آواربرداری تاکید کردند.

بیش از یکصد خبرنگار، عکاس و فیلمبردار ازرسانه‌های مختلف کشوری و فضای مجازی برای پوشش این حادثه از ساختمان فرویخته متروپل بازدید و خبر و گزارش تهیه کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار