۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴

افزایش تلفات حادثه ریزش برج دو قلوی ۱۱ طبقه متروپل آبادان/ زمان پایان عملیات آواربرداری مشخص نیست

در پنجمین روز از حادثه ریزش برج دو قلوی ۱۱ طبقه متروپل آبادان، شمار تلفات این حادثه تاسف بار به ۲۴ نفر و تعداد مصدومان به ۴۰ نفر رسید.
کد خبر: ۹۲۹۷۵

افزایش تلفات حادثه ریزش برج دو قلوی ۱۱ طبقه متروپل آبادان/ زمان پایان عملیات آواربرداری مشخص نیست

به گزارش میدانی خبرنگار مانا، عملیات آواربرداری و جست‌وجو برای یافتن افراد احتمالی گرفتار در طبقات زیرین ساختمان متروپل با مشارکت ۵۲ تیم عملیاتی بصورت شبانه روزی، ولی با احتیاط انجام می‌شود.

وزیر کشور به عنوان مدیریت بحران این حادثه که از ابتدای وقوع این حادثه در دوم خرداد در منطقه حضور داشته است مهمترین مشکل عملیات آواربرداری را احتمال ریزش بخش‌هایی از ساختمان عنوان کرد و گفت: همه جوانب تخصصی برای آواربرداری باید لحاظ شود تا با حادثه دیگری روبه‌رو نشویم.

 احمد وحیدی با اشاره به اینکه مهمترین اولویت کاری ما در روز پنجم این حادثه، ایمن سازی آواربرداری و باز کردن مسیر‌هایی برای دسترسی به طبقات زیرین ساختمان متروپل بیان کرد و افزود: همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

وی تجمع گروه‌های مردمی در محل حادثه را یکی از مشکلات گروه‌های امداد و نجات و کندی کار آواربرداری بیان کرد و از مردم خواست به منظور سرعت بخشیدن به عملیات آواربرداری و جلوگیری از تلفات بیشتر انسانی در محل حادثه تجمع نکنند.

وزیر کشور در ادامه گفت: با گذشت پنج روز از ریزش ساختمان و آواربرداری، هنوز نمی‌توان زمان دقیقی را برای پایان عملیات آواربرداری مشخص کرد.

فرمانده عملیات پاسخ به بحران در ادامه افزود: خوشبختانه تجهیزات تخصصی زیادی از سراسر کشور بخصوص آتش نشانی تهران به منطقه ارسال شده و همه این تجهیزات برای آواربرداری صحیح به کار گرفته شده است.

وحیدی در ادامه گفت: تعدادی از خانه‌ها و فروشگاه‌های اطراف متروپل به منظور ایمن‎سازی و سرعت گرفتن عملیات آوار برداری تخلیه شده است ضمن آنکه خانه‌ها و فروشگاه‌های تخلیه شده نیز زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای آواربرداری از تجارب ساختمان پلاسکوی تهران استفاده می‌شود افزود: تعامل و همکاری بسیار نزدیکی بین گروه‌های امداد و ئجات برای آواربرداری وجود وجود دارد، رسانه‌ها نیز همکاری خوبی با مسئولان و گروه‌های امداد و نجات دارند.

از سوی دیگر معاون اول رئیس جمهور با حضور در محل ساختمان فرو ریخته گفت: تیم حقیقت یاب تا حصول نتیجه نهایی و بررسی ابعاد مختلف حادثه آبادان بدون هیچ اغماضی به فعالیت خود ادامه دهد.

محمد مخبر در نشست مرکز فرماندهی عملیات بحران حادثه که با حضور وزیر کشور، استاندار خوزستان، رئیس جمعیت هلال احمر و مسئولان مربوطه برگزار شد، ضمن قدردانی از همه دستگاه‌های خدمت رسان، امدادگران، آتش نشانی و نیرو‌های مردمی تاکید کرد: باید همه دستگاه‌ها با تمام توان و بسیج همه نیرو‌ها و امکانات و تجهیزات عملیات آواربرداری این حادثه دلخراش را تسریع بخشند.

وی با بیان اینکه طبق گزارش‌ها و بازدید میدانی هیچ گونه کمبود تجهیزات وجود ندارد و دولت آمادگی دارد در صورت نیاز بیشتر سایر ظرفیت‌های خود و سایر دستگاه‌های کشور را بکار گیرد، خاطرنشان کرد: همکاری و حضور به موقع در راستای کمک به آسیب دیدگان حوادث طبیعی و موضوع این چنینی به یک رویکرد در دولت و کشور تبدیل شده و البته اولویت ما همواره تلاش برای پیشگیری از این وقایع تلخ است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر این که با تمام مقصران این حادثه و بخش‌هایی که در انجام امور نظارتی و صدور مجوز‌های ساخت و ساز این مجموعه اهمال و یا خطا کرده‌اند، برخورد شدید خواهد شد، تصریح کرد: با تشکیل یک کارگروه کارشناسی در دولت و دستگاه‌های مربوطه دستورالعملی برای نظارت و شناسایی ساختمان‌های پرخطر در کشور به منظور تخلیه سریع و یا ایمن سازی آن‌ها و تهیه و تدوین می‌شود.

 مخبر از ساکنان و اصناف همجوار با ساختمان متروپل خواست که نگرانی از بابت ضرر‌های مالی این حادثه نداشته باشند و همکاری لازم را با دستگاه‌های امدادی و خدماتی انجام دهند تا عملیات جست‌و‌جو، آواربرداری و خاکبرداری از این منطقه با دقت به پایان برسد.

وی از وزیر کشور خواست تا تیم حقیقت یاب تا حصول نتیجه نهایی و بررسی ابعاد مختلف این پرونده بدون هیچگونه اغماض به فعالیت خود ادامه دهد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان تاکید کرد که دولت در کنار این عزیزان است و برای رسیدگی به تمام ابعاد پرونده خاطیان و مقصران این حادثه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

وحید شعبانی مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان در این نشست گفت: ۲۲۰ نجاتگر این جمعیت در قالب ۵۲ تیم عملیاتی در حادثه ریزش ساختمان ۱۱ طبقه متروپل آبادان مشارکت دارند.

وی گفت: با گذشت پنج روز از حادثه ریزش ساختمان متروپل هنوز مشخص نیست که چه تعداد در زیر آوار باقی مانده و تا چه زمان باید آوار برداری را ادامه داد.

شعبانی با بیان اینکه سخت‌ترین مکان این ساختمان برای آوار برداری در طبقات زیرزمین آن است بیان کرد: منافذی ایجاد شدده تا آوار برداری در این نقطه آسان‌تر انجام شود با این وجود کار بسیار حساس است و باید با دقت انجام گیرد تا ریزش‌های بیشتری اتفاق نیفتد.

احسان عباسپور فرماندار آبادان نیز در این نشست گفت:عملیات امدادرسانی در متروپل همچنان ادامه داشته و تلاش ما برای دسترسی به طبقات زیرین این سازه متمرکز شده است.

وی گفت: تاکنون تجهیزات فنی برای آواربرداری از سوی سازمان بنادر ودریانوردی، نفت، مدیریت بحران استانداری خوزستان، هلال احمر، پلیس و آتش نشانی تهران و کلانشهر‌های کشور به محل حادثه ارسال شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

دکتر صادق خلیلیان استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تا پایان عملیات آواربرداری در منطقه خواهد ماند افزود: مهمترین اولویت ما تداوم عملیات آواربرداری با کمترین خطای محاسباتی است.

وی با تسلیت به مردم آبادان و خانواده‌های داغدیده این حادثه گفت: به طور قطع با افراد و سازمان‌هایی که در بروز این حادثه دخیل بوده اند به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

استاندار خوزستان گفت: معاون اول رئیس جمهور دستور لازم را برای شتاب بخشی به روند جست و جو و امداد رسانی صادر کرده است.

بنا بر این گزارش برج دوقلوی متروپل آبادان که ۵۰۰ متر با اروندرود فاصله دارد ساعت ۱۲:۴۰ ظهر دوشنبه دوم خرداد دچار ریزش شد.

عدم رعایت اصول استاندارد‌های فنی در ساخت‌وساز به خصوص سازه‌ها و ستون‌های اصلی و افزایش ساخت تعداد طبقات بدون انجام عملیات استحکام بخشی از دلایل اولیه و اصلی ریزش ساختمان متروپل عنوان شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار