مدیرکل ترانزیت، لجستیک و موافقتنامههای بینالمللی با بیان اینکه امکان پیوستن کشورهای هند، عمان، امارات متحده و قطر نیز در پلتفرم لجستیکی حملونقل ایران و روسیه وجود دارد، گفت: ایجاد پلتفرم لجستیکی، برای کاهش هزینهها و جلوگیری از اتلاف وقت، همچنین برای ردیابی کالاها، فوریترین اقدام عملی در روابط حملونقلی قلمداد میشود.
سرایی همچنین از تقویت خطوط رو-رو با شناورهای باری منظم،به عنوان دستورکار دیگر این نشست خبر داد و اظهار داشت: کشتیرانی رو-رو و ایجاد خط منظم تجاری بین بنادر ایران و روسیه در دریای خزر، یکی از مهمترین اولویتهای همکاریهای دریایی است که باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرف خرید کشتیهای رو-رو قرار دارد، افزود: به کارگیری کانتینرهای خالی و یخچالدار در بنادر دو کشور ایران و روسیه، یکی دیگر از دستورکارهای اجراییسازی موافقتنامه حملونقل بین تهران و مسکو محسوب میشود.
سرایی با اعلام آمادگی شرکتهای ایرانی برای لایروبی نقاط مدنظر روسیه در دریای خزر، از طرف روسی خواست تا در راس هیاتی از بنادر امیرآباد، چابهار، شهید رجایی بازدید کنند.
* آمادگی مسکو برای سرمایهگذاری در بنادر ایران
در این نشست همچنین ساتپکو الکسی، مدیرکل بخش همکاریهای بینالمللی روسیه با بیان اینکه ایران، یک کشور پیشرفته در تمام شقوق حملونقل محسوب میشود، گفت: سرمایهگذاران روسی برای توسعه بنادر ایران و سرمایهگذاری عمرانی در پسکرانههای بندری آمادگی کامل دارند.
الکسی تاکید کرد: یکی از اهداف مسکو در همکاریهای حملونقلی با مسکو، ایجاد لجستیک مستقیم و یکپارچه، برای ترانزیت آسان از بنادر ایران به مقصد کشورهای جنوب خلیجفارس است.
این مقام دولتی روسیه همچنین از تهیه نقشه راه جامع حملونقل بین ایران و روسیه، بر اساس تجربه و کمک بینالمللی تهران، خبر داد.