به گزارش مانا از بندرعباس، مدیر گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو، در توضیح این پروژه در این خصوص اظهار کرد: دکل حفاری دریایی سحر ۱ پس از انجام تعمیرات اساسی و بازسازیهای مهم به دست متخصصان داخلی، حوض خشک ایزوایکو را ترک کرد تا عملیاتهای حفاری خود را در میادین نفت و گاز کشور از سر بگیرد.
علی عزیزی گفت: ” جک آپ (Jack UP) سحر ۱ دوازدهمین دکل حفاری است که در ایزوایکو مورد بازسازی و تعمیرات اساسی قرار میگیرد.
عزیزی افزود: این دکل حفاری دریایی برای اولین بار است که در داخل کشور بازسازی میشود و ما در ایزوایکو باتوجه به اینکه نیازمند تعمیرات اساسی بود، با تکیه بر دانش و توان داخلی، تمامی تعمیرات مورد نیاز را طبق استانداردهای بینالمللی و با موفقیت به اتمام رساندیم.
مدیر گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو با اشاره به بخشی از مهمترین تعمیرات انجام شده این شناور شامل: ۲۰٫۵۸۰ متر مربع تمیزکاری، ۳۳۲ تن تخلیه لجن و گل و لای، ۴۳٫۶۵۰ مترمربع رنگ آمیزی بدنه، عرشه، مخازن و لگ ها، اورهال ۵۲ دستگاه الکتروموتور، ۹۳ تن فعالیت سازه ای، ۲۱٫۰۰۰ دیا اینچ پایپینگ، اورهال ۱۰۸ عدد ولو، سیستم اطفاء حریق و بازسازی اسپادکنهای دکل افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای این پروژه، انجام عملیات هیدروبلاست و رنگآمیزی پایههای دکل در ارتفاع ۹۰ متری و به مساحت ۷٫۶۰۰ متر مربع بود که برای اولین بار در کشور و توسط نیروهای داخلی انجام شده است.
عزیزی به جنبه اقتصادی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: “در صورتی که این دکل برای تعمیرات به خارج از کشور ارسال میشد، هزینهای بالغ بر ۱۰ میلیون دلار برای کشور به همراه داشت. اما با انجام این عملیات در داخل و با اعتماد کارفرما به ایزوایکو، موفق شدیم از خروج حدود ۸ میلیون دلار ارز جلوگیری کنیم.
وی بیان کرد: این پروژه از ابتدای تابستان سال جاری آغاز شد و کارکنان ایزوایکو با چالشهای جدی ناشی از شرایط جوی نامناسب و گرما و شرجی بالا، تنشهای آبی منطقه و قطعی برق در سه ماهه تابستان مواجه بودند. با این حال، تیم مهندسی و کارگران پرتلاش ایزوایکو با تنظیم شیفتهای کاری در ساعات اولیه و پایانی روز و همچنین شیفت شب، توانستند به تعهدات خود عمل کرده و پروژه را در زمان مقرر به پایان برسانند. در طول این پروژه، حجم تعمیرات سازهای از ۶۰ تن، به ۹۳ تن رسید و عملیات پایپینگ نیز از ۱۲ هزار دیا اینج، به ۲۱ هزار دیا اینج افزایش یافت. همچنین، عملیات رنگآمیزی به مساحت ۴۳٫۶۵۰ متر مربع انجام شد، که بسیار فراتر از پیشبینیهای اولیه بود.
عزیزی افزود: ایزوایکو آمادگی تعمیرات شش دستگاه دکل حفاری دریایی را در سال دارد که در صورت استفاده از ظرفیت اسکلههای تعمیراتی این تعداد به ۱۰ جک آپ در سال نیز قابل افزایش است.
وی از تمامی شرکتهای نفتی و دریایی خواست که با اعتماد به توان داخل و ایزوایکو تعمیرات جک آپهای خود را به این مجتمع بسپارند تا ضمن جلوگیری از خروج ارز و اشتغالزایی پایدار رشد اقصادی منطقه نیز فراهم شود.
وی تأکید کرد: این پروژه با بهکارگیری حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر نیروی مستقیم و تعداد مشابهی در بخشهای پشتیبانی و تدارکات انجام شده است.
عزیزی با اشاره به اینکه امروز تمامی مراحل تعمیرات شناورها در داخل کشور ممکن است، گفت: با توجه به زیرساخت موجود در ایزوایکو و دانش مهندسان داخلی، قابلیت هرگونه تعمیرات در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران وجود دارد. ایزوایکو تاریخ ساز تعمیرات دکلهای حفاری در کشور است و خرداد ماه ۱۳۹۲ با ورود دکل حفاری مدرس به مجتمع ایزوایکو، برای اولین بار در تاریخ صنعت دریایی کشور یک دستگاه دکل حفاری دریایی در داخل کشور مورد تعمیرات اساسی و بازسازی قرار گرفت که با بومی سازی دانش تعمیر ریگهای حفاری به عنوان سازههای استراتژیک در جهت توسعه میادین نفت و گاز کشور، امروز ایزوایکو تبدیل به قطب تعمیرات این نوع سازهها در کشور و منطقه شده است.