به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ این روزها قایقهای کوچک و حتی کشتیهای کوچک بادبانی به علت پایین بودن نرخ حمل آنها رویایی برای صادرات قهوه، حبوبات، شکر و سایر کالاها تبدیل شده است در حالیکه باید به صورت بسته بندی و توسط کشتیهای کانتینری جابهجا شوند.
براساس این گزارش جابهجایی این قبیل کالاها به ویژه قهوه درحالی توسط قایقهای کوچک صورت میگیرد که به گفتۀ صادرکنندگان و مشتریان آنها، بالا بودن نرخ حمل کانتینر باعث شده تا نسبت به این کار ترغیب شوند.
کلمبو یک وارد کننده قهوه مستقر در فرانسه در این زمینه میگوید: اخیراً ۲۲ تُن قهوه کلمبیایی را خریداری کرده که توسط قایقهای کوچک جابهجا شدهاند و از محل این کار به علت پایین بودن قیمت سود خوبی نصیب او و مشتریان شده است.
وی میگوید: قصد دارد ۴۰۰۰ تُن قهوه را با قایقهای بادبانی وارد کند، زیرا کاملاً یه صرفه است.
در همین حال "پترو مارگرین" کارشناس و تحلیلگر دریایی معتقد است متاسفانه کالاهایی که باید به شکل بستهبندی و با کانتینر به صورت استاندارد حمل شود این روزها توسط قایقهای کوچک که در واقع میتوان به آنها قاچاقچیان حرفهای صادرات لقب داد به صورت غیراستاندارد حمل میشود. در اکثر کشورها قهوه و حبوبات، شکر و غله به این شکل حمل میشوند.
متأسفانه صاحبان این قایقها از هرگونه نظارت و کنترل نیز خارج هستند در واقع آنان قایقهای خود را به شکل سوپرمارکت دریایی درآوردهاند.