۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷

۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان

اگرچه تانکرهای نفتی در سال 2021 وضعیت چندان مناسبی از نظر سود‌آوری نداشتند چه بسا که برخی شرکت های تانکری نفتکش جهان با ضرر و زیان زیاد مواجه بودند اما از ابتدای سال جاری میلادی تقاضا برای استفاده از تانکرهای نفتی به منظور حمل‌و‌نقل فرآورده‌های نفتی افزایش یافت و بحران روسیه و اوکراین منجر به سود‌آوری بالای کشتی‌های نفتکش شد
کد خبر: ۹۲۸۶۹

مؤسسه Statista با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۰ ناوگان جهانی تانکر‌های نفتی شامل ۸۱۰ فروند کشتی بزرگ نفتی بود به معرفی ۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان پرداخته است که از نظرتان می‌گذرد.

۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان
۱- Teekay Corp
این شرکت در سال ۱۹۷۳ در همیلتون پایتخت جزایر برمودا توسط یک کارگزار کشتی دانمارکی به نام Torben Karlshoej تأسیس شد. ابتدا یک شرکت کشتیرانی کوچک بود که بعد‌ها به عنوان پیشروترین و بزرگترین شرکت نفتکش جهان از نظر تعداد معروف شد  میانگین درآمد سالانه شرکت ۲.۲۳ میلیارد دلار است.  در حال حاضر  با ۲۶۹ میلیون دلار سرمایه درگردش در بین شرکت‌های نفتکش رتبه اول را دارد.  این شرکت  از نفتکش‌های دست دوم و حتی دست سوم برای فعالیت استفاده می‌کند.

دفتر مرکزی آن در باهاما است و اکثر کشتی‌های آن در لیبریا به ثبت رسیده‌اند شرکت در دهه ۱۹۸۰ با فعالیت در منطقه خلیج فارس (دوران جنگ ایران و عراق) سود زیادی به دست آورد و در دهه ۲۰۰۰ به یک مالک بزرگ شرکت نفتکش تبدیل شد و فرآورده‌های خود را از بخش‌های گاز و فراساحل گسترش داد.

شرکت در حال حاضر کشتی‌های بسیار زیادی شامل تانکر‌های نفتی و افرامکس، سوئزمکس، VLCC و LR ۲ برای حمل‌و‌نقل گاز طبیعی مایع LNG، نفت خام و LPG در اختیار دارد این شرکت در کشور‌های استرالیا، برزیل، کانادا، چین، هند، کره، هلند، نروژ، فیلیپین، سنگاپور، اسپانیا، بریتانیا و ایالات متحده فعالیت می‌کند و از فعالیت‌های کربن زدایی در صنعت کشتیرانی حمایت می‌کند.

۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان
۲- Euronav NV
دومین ناوگان نفتکش بزرگ جهان با در‌آمد ۱.۴ میلیارد دلاری در سال ۱۹۸۹ فعالیت خود را آغاز کرد. دفتر مرکزی آن در آنتورپ بلژیک قرار دارد، اما دفاتر منطقه‌ای در سوئیس، هنگ کنگ، قطر و در سراسر کشور‌های اروپایی و آسیایی دارد. این شرکت جوانترین ناوگان نفتکش جهان را در اختیار دارد که به فنّاوری‌های نو‌آورانه مجهز هستند.

 حداقل ارزش دارایی این شرکت ۳.۷۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که  ۷۵ فروند نفتکش بزرگ در اختیار دارد. اکثر کشتی‌های این شرکت با پرچم جزایر مارشال فعالیت کرده و با  کشور‌های فرانسه، بلژیک و یونان بیشترین همکاری را دارد.  


۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان
۳- Scorpio Tankers Inc
یک شرکت ایتالیایی پیشرو در حمل‌و‌نقل نفت، بنزین و نفت کوره برای مشتریان بین‌المللی را جابه‌جا می‌کند با سرمایه در گردش  ۹۵۸.۱ میلیون دلا‌ری و دارایی ۵.۱۶ میلیارد دلار سومین شرکت بزرگ نفتکش جهان به شمار می‌رود.  پایه و اساس اولیه این شرکت در سال ۱۹۷۶ بنا نهاده شده بود، اما رسماً در سال ۲۰۰۹ توسط یک تاجر ایتالیایی ۲۴ ساله فعالیت خود را گسترش داد.

این شرکت در بورس نیویورک به شدت فعال است و در سال ۲۰۱۷، ۲۷ نفتکش بزرگ خریداری کرد در حال حاضر ۱۳۰ تانکر بزرگ  نفتِ خام ملکی  و ۱۰ کشتی اجاره‌ای دارد. اخیراً  چهار نفتکش تازه نفس با سوخت کم کربن به ناوگان این شرکت اضافه شده است.
۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان
۴ - Frontline Ltd
در حمل‌و‌نقل دریایی نفت خام و فرآورده‌های نفتی به عنوان چهارمین شرکت پیشرو است. دفتر مرکزی آن در همیلتون برموداست. حدود ۳.۱۳۴ میلیارد دلار دارایی دارد و گردش مالی سالانه آن  به ۱.۲۲ میلیارد دلار می‌رسد. مدرن‌ترین و جوانترین ناوگان نفتکش شمرده می‌شود که کشتی‌های دوستدار محیط زیست زیادی دارد. این شرکت در سال ۱۹۸۵ توسط فردریکسن تأسیس شد و در سال ۱۹۹۹ با مشارکت شرکت اقیانوس طلایی به یک شرکت استراتژیکی تبدیل شد. در حال حاضر فرانت لاین ۱۹ نفتکش غول پیکر، ۲۹ نفتکش سوئزمکس و ۲۰ نفتکش Aframax/LR ۲ در اختیار دارد که اکثر آن‌ها تحت پرچم هنگ کنگ و لیبی حرکت می‌کنند. دفاتری در لندن، گلاسکو، اسلو و سنگاپور دارد و دفتر اصلی در برمودا است.

۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان
۵- هلدینگ DHT
هلدینگ DHT یک شرکت حمل‌و‌نقل نفت خام با ناوگانی متشکل از ۲۷ تانکر نفتی در بخش VLCC تحت پرچم هنگ کنگ و فرانسه حرکت می‌کنند دارایی آن  حدود ۱.۶۹ میلیارد دلارو در آمد سالانه به ۵۳۵ میلیون دلارمی رسد. دفتر مرکزی نیز در همیلتون است.  اکثر نفتکش‌های این شرکت در کشور‌های کره جنوبی و چین ساخته شده و به مرور زمان شرکت‌های حمل گاز و فراساحل خریداری کرده و به سهامدار عمده گروه BW تبدیل شده است.  

۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان
۶- ناوبری انرژی Tsakos
این شرکت که TEN Ltd نیز نامیده می‌شود متخصص حمل‌و‌نقل نفتِ خام در سراسر جهان است با در‌آمد سالانه  ۵۱۲.۵ میلیون دلار ششمین اپراتور نفتکش جهان است و ناوگان متشکل از تانکر‌های نفتی و گاز طبیعی LNG دارد و در سال ۲۰۰۷ عملیاتی شده و در سال ۲۰۱۶ وارد بازار LNG شده است در حال حاضر ۶۴ کشتی  بزرگ  با ظرفیت‌های مختلف در اختیار دارد. از میزان دارایی به ارزش ۳.۱۶۰ میلیارد دلار برخوردار است در برمودا ثبت شده و در بورس اوراق بهادار نیویورک بسیار فعال است.  این شرکت مالک ۲۵ تانکر نفتی یخ شکن است که می‌تواند در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی فعالیت کند.  

۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان
۷- Navios Maritime Holdings
در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و درحتال حاضر دارای ۹۹ کشتی است که حامل‌های انرژی و مواد شیمیایی را حمل می‌کنند. میانگین در‌آمد سالانه ۴۸۴.۸ میلیون دلار دارد. منطقه فعالیتش آمریکای جنوبی و دفتر مرکزی آن در یونان قرار دارد، اما دفاتری در اروگوئه، آنتورپ، بوئنوس آیرس دارد.  این شرکت حدود ۲.۱۴۲ میلیارد دلار دارایی و ناوگان متنوعی را داراست.  

۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان
۸- SFL Corporation
 این شرکت معروف به SFL در همیلتون برمودا مستقر است به عنوان یک مالک و اجاره کننده  بین‌المللی شناخته می‌شود.

۳.۷ میلیارد دلار دارایی و سالانه ۸۱۰.۰۸ میلیون دلار سرمایه در گردش دارد. در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده  و هم اکنون ۷۴ کشتی دارد.  در حال حاضر بر روی کشتی‌هایی با فنّاوری جدید سرمایه گذاری می‌کند.

۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان
۹- International Seaways

در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده و خدمات حمل و نقل دریایی نفت خام و فرآورده‌های نفتی را جابه‌جا می‌کند دفتر مرکزی  مستقر در نیویورک است سرمایه‌ای حدود ۱.۷۱۲ میلیارد دلار دارد.  در‌آمد مالی سالانه  ۴۹۱.۴۲ میلیون دلار است. دارای نمایندگی در اکثر مناطق دنیا با  ۱۶۴۲ کارمند می‌باشد.

۱۰ شرکت برتر نفتکش جهان
۱۰- Mitsui OSK Lines
این شرکت وابسته به شرکت MOL ژاپن است در سال ۱۸۸۴ تاسیس شده است دارایی آن ۱۹ میلیارد دلار و با  گردش مالی ۱۰ میلیارد دلاری جزء بزرگترین اپراتور‌های نفتکش جهان است. علت قرار گرفتن در رتبه دهم به خاطر پایین بودن تعداد نفتکش‌های ملکی است.  این شرکت ناوگان تجاری حمل فله و کشتی‌های LNG و رو رو نیز در اختیار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار