۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

قطعنامه IMO برای تسهیل در حرکت کشتی‌ها و آزادی دریانوردان از بنادر اوکراین

کمیته ایمنی دریایی سازمان بین‌المللی دریانوردی قطعنامه شماره ۱۰۵ خود را تصویب کرد تا امکاناتی فراهم شود کشتی‌ها و دریانوردان گرفتار در منطقه جنگی اطراف دریای سیاه و دریای آزوف هرچه زودتر منطقه جنگی را ترک کنند.
کد خبر: ۹۲۷۸۰

قطعنامه IMO برای تسهیل در حرکت کشتی‌ها و آزادی دریانوردان از بنادر اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ کمیته ایمنی دریایی سازمان بین‌المللی دریانوردی در تاریخ ۲۹ آوریل با بررسی تمام کنوانسیون‌ها و برنامه‌های راهبردی IMO که در آن‌ها برای حفظ ایمنی و رفاه دریانوردان کشور‌های عضو تاکید شده از کشور‌های در‌گیر خواست شرایط برای اعزام دریانوردان به محل زندگی و حرکت کشتی‌های مستقر در بنادر اوکراین را مهیا کنند.

این کمیته از روسیه و اوکراین درخواست می‌کند از هر گونه تهدید غیر‌قانونی در رابطه با دریانوردان و کشتی‌ها خودداری ورزند همچنین ضمن حفظ محیط زیست دریایی، ایمنی زنجیره‌های تامین مواد غذایی و دارو‌های لازم را نه تنها برای دریانوردان اوکراین بلکه مردم جهان  تضمین کنند.

کمیتۀ ایمنی IMO در ادامه با اشاره به بیانیه دبیرکل IMO مبنی بر نگرانی کیتاک لیم از رویداد‌های پیش آمده که اختلال در زنجیرۀ تامین و تحویل کالا و غذا برای کشور‌های در حال توسعه را تحت تأثیر قرار داده خاطر نشان ساخت برای کارگران بندری نیز امکانات لازم برای تخلیه با لحاظ کردن این قطعنامه مهیا شود.

در ادامه این قطعنامه آمده است کشتی‌ها باید در اولین فرصت بدون تهدید حملات جنگی از بنادر اوکراین حرکت کنند. برای آن دسته از کشتی‌هایی که به دلیل وجود مین‌های دریایی قادر به ترک بنادر نیستند حتما کریدور بشردوستانه ایجاد شود.

از سوی دیگر به دریانوردان نیز اجازه داده شود از منطقه درگیری با ایمنی کامل خارج شوند.

این قطعنامه با اشاره مجدد به ایجاد کریدور آبی امن در دریای سیاه و آزوف کشور‌های عضو را برای برگزاری یک جلسه  به صورت وبینار در همین زمینه دعوت کرد.

سازمان بین‌المللی دریانوردی ضمن محکوم کردن هرگونه آزار و اذیت دریانوردان به دلیل ملیت آن‌ها اعلام کرد دریانوردانی که در این درگیری‌ها قرار گرفته‌اند باید اجازه دسترسی آزاد به ارتباطات و تماس‌های تلفنی با خانواده  را داشته باشند.

کمیتۀ ایمنی IMO ضمن اظهار نگرانی از گلوله باران کشتی‌ها در بنادر و به ویژه کشتی‌های بارگیری شدۀ حامل غلات و سایر مواد غذایی و کالا‌های کشاورزی از طرفین درگیر خواست به منظور رفاه حال مردم جهان اجازه دهند کشتی‌ها با محموله‌های غلات و مواد غذایی با ایمنی کامل از دریای سیاه عبور کنند.

در پایان این قطعنامه آمده است بدون شک عامل اصلی خسارت جانبی وارد آمده به کشتی‌های تجاری و همچنین مرگ احتمالی دریانوردان طرفینِ درگیر می‌باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار