۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

اقتصاد چین در منگنه جنگ اوکراین و کرونا

شیوع دوباره کرونا در چین از یک سو و عواقب اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین شرایط بسیار سختی را برای دومین اقتصاد برتر دنیا و کشوری که شدیداً وابسته به واردات و صادرات است، در حوزه‌های مختلف رقم زده است.
کد خبر: ۹۲۷۱۴

اقتصاد چین در منگنه جنگ اوکراین و کرونا

به گزارش  مانا، این روزها اخبار خوبی از چین به گوش نمی‌رسد. قرنطینه در این کشور برای کنترل بدترین شیوع کرونا از اوایل 2020 به بعد آسیب بسیاری به اقتصاد وارد کرده، تولید در شهرهای بزرگی مانند شانگهای را به حالت تعلیق درآورده و میلیون ها نفر از شهروندان چینی را مجبور به رعایت قرنطینه و عدم خروج از خانه های خود کرده است.

ادامه این شرایط باعث بروز تنش‌هایی در نقاط مختلف این کشور شده است. پکن که تا پیش از این به سیاست‌های منحصر به فرد خود برای مهار کرونا می‌بالید و در سال‌های گذشته تا حد زیادی در مهار این ویروس مرگبار موفق عمل کرده بود با آخرین موج این ویروس به حدی دچار مشکل شده که شانگهای به عنوان یکی از قطب‌های تجاری این کشور با بیش از 25 میلیون نفر جمعیت به طور کامل قرنطینه شده است.

در سال‌های گذشته شهروندان چینی همکاری خوبی با دولت این کشور داشتند اما به نظر می‌رسد اتخاذ این سیاست‌های سرسختانه هرچند در راستای حفظ سلامتی آنها وضع شده، دیگر کارکرد سابق را نداشته و مردم نیز دیگر همانند گذشته صبور نیستند. اختلاف نظرها درباره لزوم اعمال قرنطینه باعث بروز تنش و دودستگی بین ساکنان شانگهای شده است. ساکنان این شهر که اکثراً در آپارتمان زندگی می‌کنند شرایط سختی را سپری می‌کنند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های چین ساختار اقتصادی به شدت قدرتمند این کشور است و بدون اغراق  اقتصاد جهانی نیز به شرایط فعلی این کشور پیوند خورده است. شانگهای هم با 25 میلیون نفر جمعیت به تازگی درحال احیای خود از موج قبلی کرونا بود که با موج جدید مواجه شد.

سوختی که خریدار ندارد

علاوه بر کرونا جنگ اوکراین نیز باعث شد که واردات کامودیتی در ماه آوریل از برنامه تعیین شده بسیار عقب بماند. خرید گاز طبیعی بیش از هر حوزه ای تحت تاثیر قرار گرفت و به زیر 8 میلیون تُن و کمترین میزان از اکتبر 2020 به بعد رسید. خرید نفت نیز از برنامه سال گذشته به شدت پایین‌تر بوده است. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی انتظار می‌رود تقاضای چین برای سوخت هواپیما تا 25 هزار بشکه در روز کاهش یافته که معادل 3.5 درصد در مقایسه با سال گذشته است. تا به امروز تعداد پروازها در چین به کمتر از 2700 مورد رسیده که کمتر از پایین‌ترین آمار در سال 2020 به شمار می‌رود. طبق پست منتشر شده توسط خطوط ریلی چین در وی‌چت، تعداد مسافران حمل و نقل ریلی به نزدیک 3000 نفر در روز رسیده که تنها 30 درصد از ترددها در روزهای معمول است.

درعین حال همزمان با افزایش قیمت و کاهش تقاضای داخلی، خریداران چینی خرید گاز طبیعی مایع را در کشوری که بزرگترین وارد کننده ال پی جی دنیاست به شدت کاهش داده‌اند. واردات در سه ماهه اول سال میلادی به نسبت دوره مشابه سال قبل 14 درصد کاهش یافته است. شرایط به قدری بغرنج شده که شرکتهای خصوصی پیشنهادها برای استفاده از مناطقی از ترمینال‌های دولتی که زمانی به سختی در دسترس بودند را رد می‌کنند.
اقتصاد چین در منگنه جنگ اوکراین و کرونا

صف طویل کشتی‌ها در بنادر شانگهای

تولید کنندگان فلزات نیز با مشکل انتقال مواد خام و محصولات بالادستی مواجه هستند که در نهایت باعث کاهش تولیدات نهایی شده است. طبق بررسی "بازار فلزات شانگهای" شش کارخانه از 12 کارخانه تولید مس در استان‌های  همجوار شانگهای تولید خود را متوقف کرده اند. کارشناسان همچنین از افزایش در موجودی انبار محصولات آلومینیومی خبر داده‌اند.

قرنطینه شانگهای باعث ازدحام در بزرگترین بندر دنیا شده و درحال حاضر صف‌های طویلی از کشتی‌هایی تشکیل شده که قادر به تحویل محموله‌های خود نیستند. از سوی دیگر تعداد زیادی از کشتی‌ها نیز که قرار بود از مبدأ شانگهای محموله‌های مد نظر خود را به سمت نقاط دیگر دنیا بارگیری کنند، به واسطه قرنطینه این شهر بلاتکلیف به سر می‌برند. طبق آمار بلومبرگ تعداد کشتی‌های باری که تا 11 آوریل در بندر شانگهای سرگردان هستند 15 درصد بیشتر از ماه گذشته گزارش شده است.

از سوی دیگر کاهش تعداد کارگران در بنادر این شهر باعث کاهش سرعت تخلیه و ترخیص بار شده و کشتی‌هایی که محموله فلزهایی مانند آهن و مس دارند به دلیل کمبود کامیون قادر به تخلیه بار نیستند و در نهایت رسیدن محموله به معادن فراوری وجود ندارد.
اقتصاد چین در منگنه جنگ اوکراین و کرونا

تأثیر منفی کرونا بر تولید

هرچند برخی شرکت‌های بزرگ همچنان سعی دارند به فعالیت خود ادامه دهند و روزانه از کارکنان خود در محل کارخانه تست کرونا می‌گیرند اما در هر صورت این پروتکل‌ها کامل نیست و اجرای بدون نقص آن کار بسیار دشواری است. از سوی دیگر بررسی‌ها حاکی از آن است که تولید در ماه مارس کاهش یافته و شرکتهای کوچک و متوسط به طور خاص اثرات منفی این وضعیت را بیشتر احساس می‌کنند. شاخص کایکسین (Caixin) که به بررسی کسب و کارهای کوچکتر و صادرات محور می‌پردازد به پایین‌ترین حد خود از زمان آغاز کرونا در دوسال گذشته رسیده است.

شرکت‌های فعال در عرصه فن آوری نیز از شرایط فعلی مصون نیستند و برخی از آنها باتوجه به کمبود قطعات و سیاستهای محدود کننده چین تولید خود را متوقف کرده‌اند. شرکت‌هایی مانند شرکت بین‌الملل تولیدی نیمه رسانا، شرکت تولیدی نیمه رسانای تایوان و گروه فن آوری فاکس کان (تولید کننده آیفون) فعالیت‌های خود را از روزهای آغازین شیوع کرونا در شانگهای متوقف کردند.
اقتصاد چین در منگنه جنگ اوکراین و کرونا

بازار راکد خودرو و ساخت و ساز

فروش خودرو در ماه گذشته میلادی 10.9 درصد کاهش داشت که حاکی از فشار بسیار پاندمی کرونا به این صنعت است. شرکت‌هایی مانند شعبه تسلا در شانگهای از 28 مارس به دلیل محدودیتهای اعمالی تعطیل شده‌اند. این کارخانه به طور معمول روزانه 2000 خودرو تولید میکرد. فولکس واگن نیز مجبور به تعطیلی کارخانه خود در این شهر شد که این اتفاق باعث به تاخیر افتادن سفارش‌ها شده است.

فروش ماشین آلات راهسازی که شاخص ساخت و ساز به شمار می‌رود نیز تقریبا در ماه مارس تقریبا 64 درصد در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است. 100 شرکت بزرگ فعال در زمینه فروش ملک نیز شاهد 53 درصد کاهش فروش به نسبت سال گذشته بوده‌اند.

اقتصاد چین در منگنه جنگ اوکراین و کرونا

شیوع دوباره کرونا از یک سو و جنگ روسیه و اوکراین نیز از طرف دیگر باعث افزایش قیمت‌ها در چین شده است. علاوه بر محدودیت واردات، اعمال قرنطینه از سوی دولت باعث توقف فعالیت‌های تولیدی در بخش های مختلف چین شده است. شرایط به شکلی است که خبرهایی مبنی بر اعتراض شهروندان چینی در قرنطینه و حتی استفاده دولت چین از نیروهای نظامی برای کنترل تردد و حفظ قوانین کرونایی منتشر شده است.
منبع: تسنیم

ارسال نظرات
آخرین اخبار