۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱

کمک ۱۲ هزار دلاری به دریانوردان ایرانی اسیر دزدان دریایی

دبیر انجمن دریانوردان ایران از اهدای ۱۲ هزار دلار از سوی ISWAN به سه دریانورد ایرانی که بعد پنج سال از شکنجه و اسارت دزدان دریایی سومالی رها شدند خبر داد و گفت: دزدی دریایی کاهش یافته، اما هنوز امکان اسارت و وقوع حوادث مشابه برای دریانوردان ایرانی هست.
کد خبر: ۹۲۶۴۷

کمک ۱۲ هزار دلاری به دریانوردان ایرانی اسیر دزدان دریایی

به گزارش مانا، «سامان رضایی» ضمن بیان این مطلب افزود: سازمان بین‌المللی رفاه و کمک دریانوردانان International Seafarers Welfare and Assistance Network (ISWAN) یک مجموعه بین‌المللی است که مقر آن در لندن است و با حضور نماینده این نهاد بین‌المللی اخیراً مبلغ ۱۲ هزار دلار به سه دریانوردی که سابقه بیش از پنج سال شکنجه و اسارت نزد دزدان دریایی سومالی را داشتند، پرداخت شد.

وی درباره جزییات اسارت و دستگیری این سه نفر که در سال ۹۴ رخ داد، گفت: این سه دریانورد در شناور صیادی در حال ماهیگیری در آب‌های بین المللی در نزدیکی آب‌های سومالی بودند که اسیر دزدان دریایی شدند و بعد از تلاش‌های چند ساله وزارت امورخارجه درسال ۹۹ آزاد شدند.

رضایی درباره اینکه آیا دزدی دریایی کاهش یا افزایش داشته است، گفت: در یک بازه زمانی مربوط به اوایل دهه ۹۰ دزدی دریایی در آب‌های آزاد اوج گرفت. اکنون کاهش یافته است که عمده‌ترین دلیل آن شیووع کرونا است، اما هنوز این ریسک و خطر برای دریانوردان ایرانی وجود دارد.

دبیر انجمن دریانوردان ایران گفت: «عبدالله نوحانی»، «ابراهیم بلوچ‌نیا» و «جمال‌الدین دهواری» سه صیاد بلوچی هستند که مردادماه سال ۱۳۹۹ با همکاری وزارت امور خارجه آزاد شدند. اکنون نیز مبلغ ۱۲ هزار دلار از سوی نهاد بین‌المللی به عنوان کمک هزینه دریافت کردند که به هر کدام حدود چهار هزار دلار اختصاص می یابد.

 رضایی، ضمن تأکید به حمایت مؤثر و عملی از دریانوردان آسیب دیده و ایجاد این امکان از طریق صندوق حمایتی دریانوردان انجمن، توجه و حمایت سازمان‌ها و شرکت‌های داخلی را از دریانوردان آسیب دیده و از طریق این صندوق  ضروری دانست و گفت: اینکه تنها منبع این کمک‌ها مؤسسات بین‌المللی خارجی باشد شایسته جایگاه ایران نیست. ما خواستار توجه بیشتر دولت و شرکت‌های کشتیرانی به امنیت و وضعیت زندگی دریانوردان هستیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار