۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲

اختلال در تجارت ۱۲۰ میلیارد دلاری غلات بر اثر جنگ روسیه – اوکراین

بحران روسیه و اوکراین باعث شده تا تجارت ۱۲۰ میلیارد دلاری غلات دچار اختلال شده و نرخ انواع غلات همچنین کرایه حمل‌و‌نقل آن به طور سرسام آوری افزایش یابد.
کد خبر: ۹۲۵۹۸

اختلال در تجارت ۱۲۰ میلیارد دلاری غلات بر اثر جنگ روسیه – اوکراین


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ به گفتۀ مسئولان کشاورزی اوکراین بر اثر جنگ نیمی از غلات تولیدی اوکراین از بین رفته و جابه‌جایی نیمی دیگر آن در حال حاضر با  مشکلات فراوان  روبه‌رو شده است.

"کاترینا ریباچنکو" معاون رئیس باشگاه تجارت کشاورزی اوکراین در این زمینه گفت: از زمان شروع جنگ تا‌کنون فقط موفق شده‌ایم کمی ذرت از طریق راه‌آهن صادر کنیم و صادرات غلات از طریق بنادر به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.

به گفتۀ این مسئول اوکراینی صادرات غلات  در حال حاضر نسبت به قبل از جنگ پنج میلیون تُن کاهش یافته که ضرری معادل ۱.۵ میلیارد دلار نصیب این کشور شده است در همین حال صادرات غلات از طریق روسیه نیز چندان آسان به نظر نمی‌رسد و آن هم مشکلات خاص خود را دارد.

به همین جهت نرخ حمل‌و‌نقل غلات به طور بی‌سابقه‌ای به ویژه در منطقه آسیا بالا رفته است.

"دان باسه" مدیر‌عامل یک شرکت تحقیقاتی بازار‌های کشاورزی اعتقاد دارد تلاش‌ها برای صادرات غلات به اندازۀ کافی مناسب نیست و در صورت ادامه درگیری بین دو کشور تا تابستان مشکلات بیشتری در زمینه غلات جهانی بروز خواهد کرد.

به گفتۀ وی اختلال در صادرات غلات توسط روسیه و اوکراین باعث شده تا نزخ ذرت و گندم در آمریکا و برخی مناطق جهان  ۲۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.

از سوی دیگر سازمان ملل هشدار داده امنیت مواد غذایی در جهان به خاطر  بحران روسیه و اوکراین  به بالاترین حد خود رسیده و تا کنون حداقل  ۲۲ درصد افزایش یافته که احتمال می‌رود طی هفته‌های آتی افزایش بیشتری داشته باشد.

در گزارش بلومبرگ آمده در شرایطی که صادرات غلات توسط کشور‌های یاد شده به چالش جدید جهانی تبدیل شده، اما در این میان هند و چین با توجه به قیمت‌های بالای غلات صادرات خود را افزایش داده‌اند که به نظر می‌رسد تا پایان ماه آوریل میزان صادرات این کشور‌ها  در زمنیه غلات به ۸.۵ میلیون تُن برسد.

در پایان این گزارش آمده است بنادر اصلی صادراتی هندوستان با افزایش تعداد پایانه‌ها سعی دارد میزان کمبود غلات جهانی را با صادرات خویش تا حدودی جبران کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار