۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

جنگ روسیه و اوکراین قیمت تانکرهای نفتی را بالا برد

جنگ روسیه و اوکراین که به افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی منجر شد به بالا رفتن نرخ اجاره تانکر‌های نفتی نیز کمک کرد.
کد خبر: ۹۲۳۱۶

جنگ روسیه و اوکراین قیمت تانکرهای نفتی را بالا برد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از لویدز‌لیست پس از آنکه قیمت نفت  بر اثر جنگ بین روسیه و اوکراین به حدود  ۱۰۰ دلار در هر بشکه  رسید مالکان کشتی نیز با هزینه سوخت بالاتر مواجه شدند در این میان نرخ اجاره تانکر‌های نفتی نیز که اکثر آن‌ها در سال ۲۰۲۱ زیان‌ده بودند و از کسادی بازار رنج می‌بردند طی روز ها‌ی اخیر با‌لا رفت.  

 بر اساس این گزارش در حال حاضر  دست اندر‌کاران و کارشناسان بازار انرژی جهان نگران تحریم‌های احتمالی علیه روسیه هستند که ممکن است عرضه و تقاضای نفت را مختل کند. از سوی دیگر منابع کارشناسی نگران شرایطی هستند که تردد کشتی‌ها را در منطقه دریای سیاه با اختلال مواجه کند.

در همین حال نرخ اجاره تانکر‌های نفتی از آمریکا به اروپا دیروز بیش از هشت درصد رشد کرده و به بالاترین سطح خود از  سال ۲۰۲۰  تاکنون رسید.

این گزارش حاکی است هزینه هر تُن سوخت بانکرینگ سنگاپور نیز با شش درصد افزایش به ۷۶۸ دلار در هر تُن رسید که بالاترین میزان در سال ۲۰۱۹ تا‌کنون است.

یک تاجر سوخت مستقر در سنگاپور به خبرنگار لویدز‌لیست گفت: در حال حاضر بازار انرژی و تانکر‌های نفتی در یک آشفتگی به سر می‌برند و انتظار می‌رود که افزایش حق بیمۀ خطرِ جنگی  منجر به بالا رفتن قیمت نفت و سیر تصاعدی اجارۀ تانکر‌های نفتی شود.

در این راستا خریداران اصلی نفت روسیه در تلاش هستند تا تضمین‌های لازم را از بانک‌های غربی دریافت کنند، اما برخی از آنان اعلام کردند قادر به گشایش اعتبار اسنادی از بانک‌های غربی نشده‌اند.

در همین حال یک کارگزار کشتی تحت پوشش انجمن Worldscale نیز در ارتباط با افزایش قیمت اجاره کشتی‌های تانکری گفت: نرخ نفتکش‌های بسیار بزرگ از خاور‌میانه به چین با افزایش پنج درصدی روبه‌رو شده‌اند.

وی افزود: در شرایط فعلی  مالکان کشتی نگران افزایش قیمت سوخت بانکرینگ هستند، اما مالکان کشتی‌های تانکری نه تنها نگران نیستند بلکه از وضعیت پیش آمده خوشحال  هم به نظر می‌رسند

وی یاد‌آور شد: مسلماً افزایش قیمت سوخت به بالا رفتن کرایۀ حمل‌و‌نقل می‌انجامد.

در پایان این گزارش آمده است به طور کلی بازار حمل‌و‌نقل دریایی که از جنگ روسیه و اوکراین تأثیر پذیر بوده نگران آن است که شرایط بد جنگی حاکم بر روسیه و اوکراین می‌تواند افزایش مجدد  قیمت نفت و اجاره نفتکش‌ها را در پی داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار