به گزارش گروه بینالملل مانا؛ انجمن حملونقل کانتینری دیجیتال (DCSA) اعلام کرد: این انجمن برای دیجیتالی کردن تمام استانداردهای مربوط به صدور بارنامه استاندارد الکترونیکی برای انواع کشتیها به ویژه کشتیهای کانتینری ایجاد شده و در حال حاضر با ۹ شرکت بزرگ عضو خود همکاری میکند.
این انجمن در ادامه بیانیۀ خود یادآورشده است: در این ارتباط یادداشت تفاهمی بین اتحاد تجارت بینالمللی آینده (FIT) با سازمانها و شرکتهایDCSA، BIMCO، FIATA، ICC و SWIFT امضا شده و این سازمانها متعهد شدهاند برای استاندارد سازی و دیجیتالی کردن تجارت بینالملل، صدور بارنامههای الکترونیکی و اجباری و بین المللی کردن آن با یکدیگر همکاری کنند.
از سوی دیگر یکی از مسئولان اتحاد تجارت بینالمللی آینده در این ارتباط گفت: برای اطلاع و آگاهی از فعالیتهایی که در زمنیه صدور بارنامه الکترونیکی صورت گرفته، دادههای مشترک بین مؤسسات و شرکتهای ذینفع جمع آوری شده تا اهداف تعیین شده تحقق یابد.
وی در ادامه گفت: ابتدا باید تمامی فعالیتهای مربوط به صدور بارنامه یکپارچه سازی شود تا به یک دستورالعمل نهایی دست یابیم تا علاوه بر شرکتهای کشتیرانی، بانکها، بیمه گران، ادارات گمرک، بنادر و ... این بارنامه استاندارد و بینالمللی را به راحتی پذیرا باشند.
"دیوید لوزلی" دبیرکل و مدیرعامل شرکت بیمکو در این ارتباط گفت: دیجیتالی شدن اسناد برای محمولههای کانتینری در حال حاضر در دستور کار اکثر شرکتهای ذینفع قرار گرفته و استانداردی برای بارنامههای الکترونیکی استاندارد در بخش کانتینر، فله خشک و مایع در دست تنظیم است و در حال توسعه آن هستیم.
وی یادآور شد: این بارنامه قبلاً توسط برخی سازمانها و مؤسسات به صورت آزمایشی اجرا شده و نتایج مثبتی نشان داده است.
وی در ادامه گفت: امروزه کشتیهای کانتینری ۹۰ درصد از کالاهای دنیا را حمل میکنند به همین جهت مجموعۀ متنوعی از ذینفعان در این صنعت با هم همکاری دارند بنابراین دستیابی به یک اصول مشترک در زمینۀ صدور بارنامه الکترونیکی استاندارد صرفاً با همکاری تمامی شرکتها و سازمانها قابل تحقق است.
در این ارتباط "پیتر کرن" مدیر اجرایی شرکت CargoX Ltd که در زمینه صدور بارنامههای الکترونیکی فعالیت کرده و بارنامه الکترونیکی صادره توسط این شرکت در حال حاضر در حملونقل دریایی مورد استفاده قرار میگیرد ضمن استقبال از تصمیم انجمنهای کشتیرانی به ارائه توضیح بیشتر در این زمینه پرداخت و گفت: بارنامه الکترونیکی در حال تبدیل شدن به یک روش استاندارد جهت انتقال مالکیت و جایگزین شدن به جای مانیفستهای کاغذی در قراردادهای حملونقل است.
وی افزود: این بارنامه الکترونیک که با استفاده از فنّاوری بلاکچین تدوین و آماده میشود جایگزین تمامی اسناد کاغذی شده و بدون مراجعه حمل کننده و تحویل گیرندۀ کالا تمامی مراحل تدوین اسناد به شکل الکترونیکی در یک مسیر حسابرسی و شفافیت نهایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته تا یک بارنامۀ الکترونیکی قابل اعتماد را به طرفین بدون مراجعۀ فیزیکی و کاملاً آنلاین ارائه دهد.