به گزارش گروه بینالملل مانا؛ بر اساس گزارشهای تحلیلی منتشر شده از سوی مؤسسه کلارکسون در سال ۲۰۲۱ درآمد و سود خطوط کشتیرانی، نرخ اجارۀ کشتیهای کانتینری و قیمت جعبههای کانتینری با افزایش بیش از حد رکورد جدیدی بر جای گذاشت.
بر اساس تحلیل کارشناسان این مؤسسه میانگین حمل یک کانتینر ۲۰ فوتی از شانگهای چین به اروپا در سال گذشتۀ میلادی بیش از چهار برابر شد به گونهای که از ۱۲۰۰ دلار ابتدای سال به شش هزار و ۱۱۹ دلار در پایان سال رسید.
از سوی دیگر نرخ اجارۀ یک کشتی پاناماکس ۴۴۰۰ TEU از ۱۴ هزار دلار به ۶۷ هزار دلار افزایش یافت.
در سال گذشته میلادی ۵۴۸ کشتی کانتینری با ۴.۲ میلیون TEU سفارش داده شد که بیش از دو برابر ارقام سفارش داده شده تا پایان سال ۲۰۲۰ است.
با وجود رونق بازار کانتینری سرعت کشتیها نسبت به سال ۲۰۰۸ حدود ۲۴ درصد کاهش یافت که علت آن هم سازگاری با محیط زیست به شمار میرود.
در ادامه گزارش قید شده است هم اکنون بیش از ۷۰۰ کشتی کانتینری به یک فنّاوری صرفه جویی در انرژی مجهز شدهاند.
تحلیلگران کلارکسون پیشبینی کردند اگرچه در سال ۲۰۲۱ عرضه نسبت به تقاضا در حملونقل کانتینری ارجحیت داشت، اما نمیتوان پیشبینی کرد که آیا در سال ۲۰۲۲ هم این وضعیت تکرار خواهد شد یا خیر.
در پایان این گزارش آمده است انسداد کانال سوئز و ازدحام بنادر آمریکا یکی از چالشهای اساسی حملونقل کانتینری در سال گذشته میلادی بود.