به گزارش گروه بینالملل مانا؛ مؤسسه Shifl پس از تجزیه و تحلیل دادههای آماری سال ۲۰۲۱ و ابتدای سال ۲۰۲۲ اعلام کرد در حالیکه در هفتههای اخیر نشانههایی مبنی بر کاهش نرخهای کانتینری موجود بود، اما اجارۀ کشتیهای بیشتر توسط اجاره کنندگان بنا بر افزایش تقاضا به نوسان شدید بازار دامن زده است.
تجزیه و تحلیلهای مؤسسه Shifl نشان میدهد که نرخهای کانتینری در بازه زمانی آگوست تا سپتامبر ۲۰۲۱ کمی کاهش یافت، اما از اوایل سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسیده است. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۱ جهان شاهد نرخهای بیش از حد و تاریخی صنعت حملونقل کانتینری پس از افزایش تقاضا با کاهش شیوع همهگیری کرونا بود که تاکنون بیسابقه بوده است.
"Shabsie Levy" مدیرعامل و مؤسس Shifl در این زمینه گفت: از یک طرف بازار با نوسان افزایشی قیمتها مواجه بود، اما بازگشت کشتیهای خالی از بنادر لسآنجلس و لانگبیچ آمریکا و کاهش تقاضا سبب نزولی شدن شاخص نرخها برای مدت کوتاهی شد، اما دوباره با نوسان همراه شد. به همین جهت اجاره کنندگان نمیتوانند برای مدت کوتاهی هم روی یک قیمت حساب کنند.
از سوی دیگر مؤسسه آلفالاینر نیز در تحلیل هفتگی یادآور شد: در حال حاضر شاخص نرخها برای اجاره کنندگان کشتیهای کانتینری به شدت بالا رفته و به نظر میرسد همچنان شاهد اُفت وخیز قیمتها در سال ۲۰۲۲ باشیم.
"جان استیونس" یکی از اجاره کنندگان کشتی در لندن پیرامون نوسان نرخهای کانتینری گفت: متاسفانه شرایط به گونهای شده که هیچ کس تکلیف خود را نمیداند و نرخها روز به روز و هفته به هفته ثبات و آرامش خود را از دست میدهد. به همین جهت اجاره کنندگان دچار سردرگمی شدهاند. در این میان دلالان بیشترین سود را از این بازار عاید خود میکنند.
وی در ادامه افزود: یک روز اعلام میشود که به علت کاهش تقاضا نرخها کمی پایین آمد، اما چند روز بعد بلافاصله با اعلام خبر افزایش تقاضا دوباره نرخها به سرجای اول برمیگردد. این موضوع ابتکار عمل را از دست، دستاندرکاران واقعی گرفته و به دست دلالان سپرده است که باید برای حل این معضل چاره اساسی اندیشید.
وی تأکید کرد: متأسفانه نوسان قیمت حملونقل کانتینری بر تمام بازار حملونقل سایه افکنده و افزایش نرخهای کانتینری حملونقل جادهای و ریلی را نیز متأثر میسازد.
به گفتۀ وی نرخهای کانتینری از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی را نشان میدهد به همین جهت شواهد به روشنی نشان میدهد قیمت اجارۀ کشتیهای کانتینری در اندازههای متوسط و کوچک در آینده افزایش یافته و کمتر ثباتی را شاهد خواهیم بود.
وی یادآور شد: در حالیکه امید میرفت نرخهای کانتینری از ثبات بیشتری برخوردار باشد، اما در کوتاهمدت نشانهای از کاهش قیمتها مشاهده نمیشود و به نظر میرسد که نرخها همچنان روند بیثباتی را حفظ کنند.