به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از لویدزلیست انتشار گازهای گلخانهای در سال ۲۰۲۱ نشان دهندۀ یک حقیقت ناخوشایند برای سازمان IMO است، زیرا این سازمان موافقت کرده انتشار گازهای گلخانهای توسط صنعت کشتیرانی تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۴۰ درصد کاهش یابد.
بر اساس این گزارش به گفتۀ کارشناسان لویدزلیست با توجه به اینکه کنترل و نظارت از سال ۲۰۲۰ تا کنون بر شدت کربن زدایی افزوده، اما به نظر میرسد نتیجه چندان مثبتی در این زمینه حاصل نشده است.
MarineBenchmark شرکت کارگزار کشتی مستقر در سوئد در این زمینه گفت: انتخاب طولانیتر مسیرهای دریایی برای حمل کالا همچنین افزایش سرعت برخی از کشتیها و همچنین بحران ازدحام بنادر باعث افزایش انتشار گازهای گلخانهای شده است.
بر اساس این گزارش شاخصهای بررسی بهرهوری سوخت نشان میدهد در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۳۳ میلیون تُن CO۲ توسط صنعت کشتیرانی منتشر شده درحالیکه این میزان در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۰۰ میلیون تُن و در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۹۴ میلیون تُن بود.
در ادامه این گزارش آمده است ۷۵ درصد ناوگان جهانی از جمله کشتیهای فلهبر و نفتکشها نمیتوانند با معیارهای فنی جدیدی که توسط IMO اجباری شده و قرار است از اول ژانویه ۲۰۲۳ اجرایی شود، مطابقت داشته باشند.
در این ارتباط برای رعایت قانون IMO ۲۰۲۰ و کاهش گازهای گلخانهای کشتیها باید با سرعت پایینتری حرکت کرده و اقداماتی برای بهبود بهره وری انرژی به کار گیرند.