۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

ایران و هند سومین مسیر تجارت کالا به چابهار را راه‌اندازی می‌کنند

ایران و هند سومین مسیر تجارت کالا به چابهار را راه‌اندازی می‌کنند
ایران و هند یک مسیر مستقیم تجارت کالا بین بندر چابهار ایران و دو بندر ناواشیوا و کاندلا در غرب هند راه‌اندازی می‌کنند تا پاکستان را دور زده و کالا‌ها را به افغانستان و کشور‌های آسیای مرکزی برسانند.
کد خبر: ۹۲۰۲۰

به‌گزارش مانا به نقل از تریبون ایندیا، یک مسیر تجارت کانتینری مستقیم بین بندر چابهار ایران و دو بندر ناواشیوا و کاندلا در غرب هند راه‌اندازی شده است. طبق گفته جلیل اسلامی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران، اولین محموله کانتینری از این مسیر در شانزدهم فوریه وارد بندر شهید بهشتی ایران خواهد شد.

خطوط دریانوردی ایران حمل‌ونقل کانتینری بین دو کشور را بین ۱۰ تا ۱۵ روز انجام می‌دهند. سازمان بنادر و دریانوردی ایران عوارض و هزینه‌های حمل‌ونقل و تجهیزات را برای حمایت از تاجرانی که از این مسیر استفاده می‌کنند مشخص می‌کند.

هند قبلاً در سال ۲۰۱۷ خطوط کشتیرانی دیگری بین بندر چابهار ایران و بنادر بمبئی و موندرا افتتاح کرده است. دومین مسیر دریانوردی مستقیم بین دو کشور در ژانویه ۲۰۱۹ افتتاح شد. این مسیر از بنادر بمبئی، موندرا، کاندلا و چابهار عبور کرده و در نهایت به بندرعباس در جنوب ایران می‌رسد. هند از این مسیر‌های کشتیرانی برای حمل کالا به افغانستان و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و همچنین کشور‌های آسیای مرکزی استفاده می‌کند. هند می‌تواند از طریق بندر چابهار، پاکستان را دور زده و کالا‌ها را به افغانستان و آسیای مرکزی برساند. به‌این‌ترتیب افغانستان از طریق دریا به هند متصل می‌شود.

ایران پروژه‌ای برای نصب و راه‌اندازی تجهیزات مدرن بارگیری و تخلیه بار در بندر شهید بهشتی در چابهار در اختیار هند قرار داده است.

اولین نشست سه‌جانبه هند، ایران و ازبکستان در ماه گذشته برای توسعه مسیر‌های ارتباطی با کشور‌های آسیای مرکزی برگزار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار