۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰

اجرای ۲ طرح گردشگری در جزیره آشوراده تدوین شده است

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان با بیان اینکه اجرای دو طرح گردشگری در جزیرۀ آشوراده تدوین شده است، گفت: به منظور اجرایی شدن طرح مذکور، مکانی به وسعت ۱۳۸ هکتار به عنوان پشتیبان در ساحل در نظر گرفته‌شده است تا سازه‌های سنگین مورد نیاز حضور گردشگران از جمله واحد‌های اقامتی و مراکز تفریحی و سرگرمی در آن اجرایی شود.
کد خبر: ۹۱۹۹۴

اجرای ۲ طرح گردشگری در جزیره آشوراده تدوین شده است

رحمان فرمانی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص برنامه‌های تدوین شده جهت بهره برداری از ظرفیت‌های گردشگری جزیرۀ آشوراده، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری در این جزیره بر اساس مطالعات صورت گرفته، دو طرح گردشگری برای اجرایی شدن در تنها جزیره دریای خزر تدوین شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان در ادامه بیان داشت: بر اساس طرح اول، فعالیت‌های گردشگری در منطقه‌ای به وسعت ۲۲ هکتار با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرایی خواهد شد؛ در این طرح ایجاد تاسیسات گردشگری، پذیرایی و اقامتی متناسب با طبیعت گردی و رعایت ضوابط زیست محیطی و نیز ایجاد فضای مناسب جهت سوارکاری پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول در استان گلستان با اشاره به اینکه طرح دوم گردشگری جزیرۀ آشوراده در زمینی به وسعت ۱۸ هکتار و متناسب با حفاظت از اکوسیستم منطقه اجرایی خواهد شد، یادآور شد: طی این طرح که بیشتر بر پایه طبیعت گردی خواهد بود، امکاناتی نظیر پرنده نگری، پیاده روی و ... در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، تأکید کرد: به منظور اجرایی شدن طرح مذکور، مکانی به وسعت ۱۳۸ هکتار به عنوان پشتیبان در ساحل در نظر گرفته‌شده است تا سازه‌های سنگین مورد نیاز حضور گردشگران از جمله واحد‌های اقامتی و مراکز تفریحی و سرگرمی در آن اجرایی شود.

فرمانی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلفی برای پیشرفت و اجرای طرح گردشگری جزیرۀ آشوراده دخیل بوده و همکاری لازم را در این زمینه داشته‌اند، تاکید کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز به عنوان متولی بخش گردشگری اقدامات مورد نیاز برای اجرای دو طرح مذکور را با استفاده از ظرفیت‌های قانونی پیگیری و دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جزیره آشوراده به‌عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از ظرفیت‌های منحصر به‌فرد زیست‌محیطی و گردشگری منطقه شمال کشور است، اذعان داشت: همین امر ضرورت تسریع در ایجاد تاسیسات گردشگری در این جزیره را با رعایت ضوابط محیط زیستی جهت بهره برداری گردشگری را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول در استان گلستان همچنین به وجود ظرفیت صیادی، ماهیان خاویاری، پرنده‌نگری، گونه‌های گیاهی و جانوری در جزیره اشاره کرد و بیان داشت: طبیعت گردی در آشوراده همواره بسیار مورد استقبال گردشگران و تور‌های طبیعت گردی فعال در کشور بوده است.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، همچنین وجود ظرفیت قوم ترکمن و تنوع قومیتی شهرستان بندر ترکمن در حاشیۀ جزیره آشوراده را از دیگر جذابیت‌های گردشگری این منطقه عنوان کرد.

فرمانی با تاکید بر اینکه بهره برداری گردشگری از جزیره آشوراده، صنعت گردشگری در استان گلستان را متحول خواهد کرد، اظهار امیدواری کرد: در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اجرایی شدن دو پروژۀ مذکور گردشگری در جزیره و به دنبال آن رونق بیش از پیش گردشگری در استان باشیم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بندر ترکمن پیش از شیوع کرونا از شهرستان‌های پربازدید گردشگران و مسافران در سطح استان بود، یادآور شد: علاوه بر جاذبه‌های طبیعی جزیرۀ آشوراده، قلعه روس‌ها نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود.

 به گفته این مقام مسئول در استان گلستان، این اثر تاریخی- فرهنگی  متعلق به دوره قاجاریه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است؛ این قلعه نظامی که در دوران زمام‌داری «محمدشاه قاجار» توسط روس‌ها در جزیره آشوراده ساخته شده، در دوره پهلوی اول پس از تخلیه توسط روس‌ها و بازسازی به عنوان پاسگاه مرزی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار