۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

افزایش ۱۵۰ میلیارد دلاری سود شرکت‌های حمل‌ونقل کانتینری

رونق حمل‌و‌نقل کانتینری و افزایش نرخ‌های این صنعت باعث شد که در سال ۲۰۲۱ سود ۱۵۰ میلیارد دلاری نصیب شرکت‌های کانتینری شود. این موضوع گلایه و نارضایتی صاحبان کالا را درپی دارد.
کد خبر: ۹۱۹۷۲

افزایش ۱۵۰ میلیارد دلاری سود شرکت‌های حمل‌ونقل کانتینری

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبر‌گزاری بلومبرگ با سود‌های پُر‌رونقی که شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۱ با آن مواجه شدند کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۲ نیز همچنان در سطح بالا بماند. درحالی‌که شرکت‌های کانتینری از افزایش نرخ در سال ۲۰۲۱ سود بردند صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان کالا معتقدند که افزایش نرخ کانتینری به زیان آنان و مشتریان کالا منجر می‌شود و به تورم دامن می‌زند.

"جیمز هوکام"، مدیر انجمن جهانی حمل‌و‌نقل به عنوان نماینده صاحبان کالا گفت: بازار حمل‌و‌نقل کانتینری امروزه به نفع هیچ کس نیست و اعتقاد بر این است که افزایش نرخ‌های کانتینری به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد، زیرا افزایش غیر‌عادی ناشی از عدم تعادل عرضه و تقاضا و بیماری همه‌گیر است و هیچ قانونی در این زمینه حاکم نیست.

در همین حال مشتریان بزرگ محموله‌های دریایی مانند Walmart Inc و Ikea اعلام کردند در پی افزایش نرخ کانتینر بسیاری از مشتریان به ویژه در کشور‌های فقیر دچار ضرر و زیان خواهند شد و به گفتۀ آنان نرخ‌های حمل‌و‌نقل کانتینری که در حال حاضر وجود دارد نسبت به یک سال پیش حداقل ۲۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد که این کار به ضرر صاحبان کالا است.

"امروت راج" مدیرعامل یک مؤسسه صادراتی هندی نیز در این زمینه گفت: شرکت‌های کوچک و متوسط از افزایش نرخ‌های حمل به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند برای مثال در یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد سرمایۀ این مؤسسه از بین رفته است.

"اچیل بامن" مدیر شورای کشتیرانی کامرون نیز نگرانی خود را از افزایش قیمت حمل‌و‌نقل کانتینری مطرح کرد.

وی در کنفرانسی که اخیراً توسط سازمان تجارت جهانی برگزار شد‌ه بود نگرانی خود را در مورد تأثیر افزایش حمل‌و‌نقل کانتینری بر قیمت‌ها مطرح کرد و گفت: اگر کاری برای معکوس کردن روند افزایشی نرخ‌ها که در حال حاضر صنعت کانتینری در پیش گرفته انجام نشود خطر تورم و امنیت غذایی آشکارتر می‌شود.

"نیکلاس اسلای"، اقتصاددان کانزاس‌سیتی که تحقیقاتی در زمینه تأثیر افزایش نرخ کانتینری برقیمت کالا‌ها انجام داده گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده افزایش ۱۵ درصدی هزینۀ حمل‌و‌نقل منجر به افزایش ۰.۱۰ درصدی تورم جهانی در یک سال شده است.

وی گفت: نرخ افزایش حمل‌و‌نقل کانتینری در حال حاضر یک چالش دائمی است.

از سوی دیگر انجمن‌های بین‌المللی حمل‌و‌نقل بریتانیا در این زمینه گفت: ۱۰ خط کانتینری برتر دنیا ۸۵ درصد از ظرفیت حمل کالا‌های کانتینری را در دست دارند که تعیین کنندۀ قیمت‌ها هستند و باید شرایط بازارکانتینری مورد بررسی قرار گیرد تا مشتریان بیش از این خسارت نبینند.

"جان باتلر" مدیر اجرایی شورای جهانی کشتیرانی به عنوان نماینده خطوط کشتیرانی ضمن دفاع از افزایش قیمت ها‌ی حمل‌و‌نقل کانتینری گفت: افراد منتقد از هزینه‌های سرسام آور صنعت کانتینری کمتر اطلاع دارند. در یک سال گذشته اختلالاتی که در لجستیک و زنجیرۀ تامین کالا به وجود آمده ناشی از مشکلات حمل‌و‌نقل زمینی است و ارتباطی با حمل‌و‌نقل کانتینری ندارد و قیمت‌های بالا ناشی از عدم تعادل عرضه و تقاضا است که به بیماری همه گیر برمی گردد.

وی در پایان یاد‌آور شد: پیش از همه‌گیری کرونا وضعیت ما در ۲۰ سال گذشته یکسان بود به گونه‌ای که با ظرفیت زیاد نرخ‌های پایین و خدمات فراوان مواجه بودیم، اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده و سیستم‌ها کار‌آمد‌تر و هزینه‌بر شده است که تصمیم‌های کار‌آمد و شرایط اقتصادی نرخ حمل‌و‌نقل را بالا می‌برد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار