محمدعلی اصل سعیدی پور با بیان اینکه اگر در موضوع ترانزیت دریایی خوب عمل کنیم، نگرانیهای ترانزیتی برطرف خواهد شد، تصریح کرد: در شش ماه نخست سال جاری میزان تبادلات تجاری از بندرامیرآباد حدود ۲۰ درصد رشد داشته است که بخش عظیمی از این عدد مربوط به تجارت با روسیه بوده است.
وی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک بندر امیرآباد و قرارگیری آن در کریدور بینالمللی شمال-جنوب و همچنین نگاه ویژه دولت جهت استفاده از این ظرفیت، می توان صادارات کالا به روسیه را با جدیت بیشتری دنبال کرد.
سعیدی پور گفت: امیرآباد تنها بندر متصل به شبکه راهآهن سراسری در شمال کشور است و ۲۵ کیلومتر ریل داخل بندر وجود دارد، همچنین اسکله رو- رو ریلی به عنوان یکی از پتانسیلهای منحصر به فرد کشور در این بندر مستقر است.
وی درباره آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه اسکله رو- رو بندر امیرآباد گفت: این پروژه پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و تقریبا ۳۰ درصد آن باید تکمیل شود و البته همزمان خدمات دریایی و خدمات روی کامیون از طریق همین اسکله درحال انجام داریم.
وی گفت: اکنون بندرامیرآباد به بنادر چهار کشور همسایه از جمله باکو در آذربایجان، آستاراخان در روسیه، اکتائو در قزاقستان و ترکمن باشی ترکمنستان در ارتباط مستمر است و بیشترین حجم عملیات کشور با بنادر روسیه و قزاقستان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه سازمان بنادر اعلام کرده است تا ۸۰ درصد تعرفههای خود را برای حمل کالا از طریق رو- رو اعمال میکند، افزود: ظرفیت عملیاتی اسکله رو- رو در سال به راحتی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تن است؛ البته اگر به طور مستمر بار وجود داشته باشد.
سعیدی پور افزود: دولت در موضوع ترانزیت وارد شده است و میخواهد سهم خود را از ترانزیت منطقه بگیرد؛ زیرساخت ترانزیتی کافی در بندر امیرآباد فراهم است و اگر بتوانیم به حمل دو سر از بنادر ایران به روسیه و بنادر روسیه به ایران برسیم حمل و نقل دریایی در منطقه خزر جایگزین حمل و نقل زمینی در کریدور بین المللی شمال- جنوب میشود.
کشتی رو-رو نوعی کشتی حامل کامیون بوده و سازوکار آن بدین صورت است که در بندر مبدا با توجه به گنجایش خود تعدادی کامیون را درون خود بارگیری میکند و سپس در بندر مقصد تخلیه میکند و پس از آن کامیونها به مسیر خود ادامه میدهند تا محموله را به مقصد نهایی برسانند.